- Autor
- Broża Paulina (Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie, Uczelnia Korczaka)
- Tytuł
- Specificity and Challenges in the Work of the Coordinator of Family Foster Care. Recommendations for Pedagogical Practice
Specyfika i wyzwania w pracy koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej - rekomendacje dla praktyki pedagogicznej - Źródło
- Rozprawy Społeczne, 2024, t. 18, nr 1, s. 235-248, bibliogr. 13 poz.
Social Dissertations - Słowa kluczowe
- System pieczy zastępczej, System pomocy rodzinnej, Opieka nad dzieckiem, Pedagogika
Foster care system, Family assistance system, Childcare, Pedagogy - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- W artykule autorka podejmuje rozważania na temat specyfiki relatywnie nowego zawodu jakim jest koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Dokonana została analiza wybranych elementów formalnych, merytorycznych i organizacyjnych związanych z tą profesją. Opisane zostały wyzwania, jakiem musi sprostać koordynator związane z zadaniowym czasem pracy, emocjonalnymi kosztami pracy, jak również brakiem wzorów odpowiedniej dokumentacji. Teoretyczne rozważania stanowią efekt długoletniej pracy autorki na stanowisku koordynatora rodziny i są prowadzone z punktu widzenia praktyka. Materiał i metody: Analiza danych zawartych w raporcie NIK, analiza ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przegląd literatury Wyniki: Zawód koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej posiada własną specyfikę różną od innych zawodów pomocowych. Wyzwania związane są z zadaniowym czasem pracy, fluktuacją pracowników, obciążeniem emocjonalnym, brakiem systematycznych szkoleń i superwizji, a także brakiem wzoru obowiązującej dokumentacji. Wnioski: Należy utworzyć wzory obowiązującej dokumentacji, a plan pomocy dziecku zastąpić planem pracy z rodziną; należy wprowadzić superwizję koleżeńską w miejscu pracy koordynatorów; należy zminimalizować zjawisko odpływu z pracy. (abstrakt oryginalny)
The author considers the specific nature of the work of a family coordinator; describes the challenges she has to face related to task-oriented working time, emotional work costs, and the lack of documentation templates. The considerations are conducted from a practitioner's point of view. Material and methods: Analysis of data contained in the SAOA report, the Act on family support and the foster care system, literature review Results: The profession of a family foster care coordinator has its own specificity, different from other helping professions. Challenges are related to task-oriented working time, employee turnover, emotional burden, lack of systematic training and supervision, as well as the lack of a valid documentation template. Conclusions: Templates of applicable documentation should be created, and the child assistance plan should be replaced with a family work plan; peer supervision should be introduced in the coordinators' workplace; the phenomenon of experienced people leaving their jobs should be minimized. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Gebel, T., (2017). Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej wobec zawodowych zagrożeń. "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J - Paedagogia-Psychologia" (Vol. 30, nr 4 (2017), s. 259-268), doi: 10.17951/j.2017.30.4.259.
- GUS: Piecza zastępcza w 2021 r. Dostęp internetowy: view.officeapps.live.com/ z dnia 10.12.2023 r.
- Heaton, J.A., (2005), Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Jaroszewska-Ignatowska, I. (2020). Czas pracy w praktyce. Rozwiązania dotyczące czasu pracy związane z Covid-19, Warszawa: Wolters kluwer.
- Klimek, M. (2012). Rodzicielstwo zastępcze jako forma opieki nad dzieckiem osieroconym. W: B. Więckiewicz, M. Klimek (red.), Współczesna rodzina w dobie przemian społeczno-kulturowych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
- Mickiewicz, K., Babska, A., Głogowska, K., Günther-Jabłońska, A. (2016). Wypalenie zawodowe asystentów rodziny a kompetencje społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem. Praca Socjalna, 31(2), 165-188.
- NIK (2021) Raport: Pomoc udzielana rodzinom zastępczym przez koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej. Dostęp: id,24061,vp,26803.pdf (nik.gov.pl) z dn. 10.12.2023 r.
- Ruszkowska, M. (2013). Diagnoza rodzin zastępczych w obliczu dylematów współczesności. Warszawa.
- Seredyńska, A. (2013). Superwizja koleżeńska jako wsparcie w pracy nauczyciela. Pedagogika społeczna nr 4, s. 99-112.
- Rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie superwizji pracy socjalnej Dz.U.2016 poz. 2087.
- Sęk, H. (2000). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, W: H. Sęk (red.) Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, Warszawa: PWN.
- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dn. 9 czerwca 2011 r. Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, 1429.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2081-6081
- Język
- eng, pol
- URI / DOI
- https://doi.org/10.29316/rs/186045