BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Broża Paulina (Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie, Uczelnia Korczaka)
Tytuł
Specificity and Challenges in the Work of the Coordinator of Family Foster Care. Recommendations for Pedagogical Practice
Specyfika i wyzwania w pracy koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej - rekomendacje dla praktyki pedagogicznej
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2024, t. 18, nr 1, s. 235-248, bibliogr. 13 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
System pieczy zastępczej, System pomocy rodzinnej, Opieka nad dzieckiem, Pedagogika
Foster care system, Family assistance system, Childcare, Pedagogy
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule autorka podejmuje rozważania na temat specyfiki relatywnie nowego zawodu jakim jest koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Dokonana została analiza wybranych elementów formalnych, merytorycznych i organizacyjnych związanych z tą profesją. Opisane zostały wyzwania, jakiem musi sprostać koordynator związane z zadaniowym czasem pracy, emocjonalnymi kosztami pracy, jak również brakiem wzorów odpowiedniej dokumentacji. Teoretyczne rozważania stanowią efekt długoletniej pracy autorki na stanowisku koordynatora rodziny i są prowadzone z punktu widzenia praktyka. Materiał i metody: Analiza danych zawartych w raporcie NIK, analiza ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przegląd literatury Wyniki: Zawód koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej posiada własną specyfikę różną od innych zawodów pomocowych. Wyzwania związane są z zadaniowym czasem pracy, fluktuacją pracowników, obciążeniem emocjonalnym, brakiem systematycznych szkoleń i superwizji, a także brakiem wzoru obowiązującej dokumentacji. Wnioski: Należy utworzyć wzory obowiązującej dokumentacji, a plan pomocy dziecku zastąpić planem pracy z rodziną; należy wprowadzić superwizję koleżeńską w miejscu pracy koordynatorów; należy zminimalizować zjawisko odpływu z pracy. (abstrakt oryginalny)

The author considers the specific nature of the work of a family coordinator; describes the challenges she has to face related to task-oriented working time, emotional work costs, and the lack of documentation templates. The considerations are conducted from a practitioner's point of view. Material and methods: Analysis of data contained in the SAOA report, the Act on family support and the foster care system, literature review Results: The profession of a family foster care coordinator has its own specificity, different from other helping professions. Challenges are related to task-oriented working time, employee turnover, emotional burden, lack of systematic training and supervision, as well as the lack of a valid documentation template. Conclusions: Templates of applicable documentation should be created, and the child assistance plan should be replaced with a family work plan; peer supervision should be introduced in the coordinators' workplace; the phenomenon of experienced people leaving their jobs should be minimized. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Gebel, T., (2017). Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej wobec zawodowych zagrożeń. "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J - Paedagogia-Psychologia" (Vol. 30, nr 4 (2017), s. 259-268), doi: 10.17951/j.2017.30.4.259.
  2. GUS: Piecza zastępcza w 2021 r. Dostęp internetowy: view.officeapps.live.com/ z dnia 10.12.2023 r.
  3. Heaton, J.A., (2005), Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  4. Jaroszewska-Ignatowska, I. (2020). Czas pracy w praktyce. Rozwiązania dotyczące czasu pracy związane z Covid-19, Warszawa: Wolters kluwer.
  5. Klimek, M. (2012). Rodzicielstwo zastępcze jako forma opieki nad dzieckiem osieroconym. W: B. Więckiewicz, M. Klimek (red.), Współczesna rodzina w dobie przemian społeczno-kulturowych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  6. Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
  7. Mickiewicz, K., Babska, A., Głogowska, K., Günther-Jabłońska, A. (2016). Wypalenie zawodowe asystentów rodziny a kompetencje społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem. Praca Socjalna, 31(2), 165-188.
  8. NIK (2021) Raport: Pomoc udzielana rodzinom zastępczym przez koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej. Dostęp: id,24061,vp,26803.pdf (nik.gov.pl) z dn. 10.12.2023 r.
  9. Ruszkowska, M. (2013). Diagnoza rodzin zastępczych w obliczu dylematów współczesności. Warszawa.
  10. Seredyńska, A. (2013). Superwizja koleżeńska jako wsparcie w pracy nauczyciela. Pedagogika społeczna nr 4, s. 99-112.
  11. Rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie superwizji pracy socjalnej Dz.U.2016 poz. 2087.
  12. Sęk, H. (2000). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, W: H. Sęk (red.) Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, Warszawa: PWN.
  13. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dn. 9 czerwca 2011 r. Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, 1429.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
eng, pol
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/186045
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu