BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kulpaka Paweł (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Oligopolizacja rynku usług ratingowych
Oligopolisation on the Rating Services Market
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2024, nr 2 (68), s. 12-22, tab., rys., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Agencje ratingowe, Rating, Oligopole
Rating agency, Rating, Oligopolies
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D43, G24, L13
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest rynkowi usług ratingowych. Jego podstawowym celem jest badanie utrzymującej się oligopolistycznej struktury tej branży w latach 2007-2021. Analizę oparto na danych amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, obejmując zarejestrowane agencje ratingowe wpisane na listę NRSRO (Nationally Recognized Statistical Rating Organizations) - "krajowych statystycznych organizacji kwalifikacyjnych". Ponadto w części teoretycznej i historycznej pracy wykorzystano wyselekcjonowane pozycje literatury przedmiotu poświęcone tematyce rynku usług ratingowych oraz oligopolu. W artykule zastosowano metodę badań nazywaną analizą danych wtórnych (desk research) oraz analizę wybranej literatury przedmiotu. Dominacja agencji tworzących "wielką trójkę" (Standard & Poor's, Moody's Investor Service oraz Fitch Ratings) na rynku usług ratingowych, których udział w całej branży w poszczególnych latach badanego okresu kształtował się w przedziale od 94,4% do 98,3%, świadczy o utrzymującej się oligopolistycznej strukturze tego rynku. Rynek usług ratingowych pozostaje przykładem jednego z najbardziej skoncentrowanych sektorów w skali całej gospodarki światowej. (abstrakt oryginalny)

The paper focuses on the rating services market. Its most important aim is to analyze the oligopolistic structure of this industry in the year 2007-2021. The study was based on data from the U. S. Securities and Exchange Commission covering registered rating agencies listed on the NRSRO (Nationally Recognized Statistical Rating Organizations). Furthermore, in the theoretical and historical part of the work selected literature of the subject devoted to the fields of rating services market and the oligopoly were used. The continued dominance of the Big Three (Standard & Poor's, Moody's Investor Service and Fitch Ratings) on the rating services market, which share in the entire industry in particular years of the research fluctuated between 94,4% and 98,3%, significantly proves the persistent oligopoly on this market. The rating services market remains an example of one of the most concentrated sectors in the global economy. In the work the analysis of secondary data (desk research) and the study of the selected literature were used.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Candelon, B., Gautier, A. i Peti, N. (2014). Market Power In the Credit Rating Industry: State of Play and Proposal for Reforms. CPI Antitrust Chronicle, 2.
  2. Czarny, E. (2006). Mikroekonomia. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  3. Dou, J. L. i Ye, B. (2018). A Note on Cournot Competition In Differentiated Oligopolies. Journal of Theoretical Economies, A8.
  4. Dziawgo, D. (2010). Credit rating na międzynarodowym rynku finansowym. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  5. Erto, F. (2014). The Theory of Endogenous Market Structures. Journal of Economic Surveys, 28(5).
  6. Gannon, J. T. (2013). Let's Help the Credit Rating Agencies Get It Right: A Simple Way to Alleviate a Flawed Industry Model. Annual Review of Banking and Financial Law, 27.
  7. Gayer, A. (2017). Endogenous Duopolies. Economics Letters, 159.
  8. Hou, D. S., Lardon, A. i Driessen, T. S. H. (2017). Stackelberg Oligopoly TU-Games: Characterization and Non-emptiness of the Core. International Game Theory Review, 19.
  9. Kamiński, B. i Latek, M. (2016). On Asymmetric Bertrand Duopoly with Price Uncertainty. International Journal of Economic Theory, (12).
  10. Korzeb, Z., Kulpaka, P. i Niedziółka, P. (2021). Agencje ratingowe i catingi kredytowe. Problemy i wyzwania u progu trzeciej dekady XXI wieku. CeDeWu.
  11. Korzeb, Z., Kulpaka, P. i Niedziółka, P. (2019). Deoligopolizacja rynku agencji ratingowych oraz inne inicjatywy na rzecz po-prawy jakości zewnętrznych ratingów w kontekście oddziaływania agencji ratingowych na stabilność finansową. Mate-riały i Studia, (333).
  12. Langhor, H. M. i Langhor, P. T. (2008). The Rating Agencies and Their Credit Ratings: What They Are, How They Work and Why They Are Relevant. New York: Wiley.
  13. Lawrance, J. W. (2010). Markets. The Credit Rating Agencies. Journal of Economic Perspectives, 24(2).
  14. Mullard, M. (2012). The Credit Rating Agencies and Their Contribution to the Financial Crisis. The Political Quarterly, 83(1).
  15. Rao, T. V. S. R. (2015). Strategic Behavior of Firms in Differentiated Oligopoly. International Journal of Applied Behavioral Economics, (4).
  16. Raporty roczne Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (US Securities and Exchange Commission) poświęcone agencjom ratingowym z lat 2008-2022. (b.d.). https://www.sec.gov/divisions/marketreg/ratingagency lub https://www.sec.gov/ocr/reportspubs/annual-reports/
  17. Tao, A. Y., Wang, X. H. i Yang, B. Z. (2018). Duopoly Models with a Joint Capacity Constraint. Journal of Economics, 125(2).
  18. U. S. Securities and Exchange Commission. Raporty roczne: Annual Report on Nationally Recognized Statistical Rating Organ-izations oraz Staff Report on Nationally Recognized Statistical Rating Organizations, z lat 2008-2022. Pobrane 12 i 16 maja 2023 z www.sec.gov/ocr/reportspubs/
  19. Wako, T., Otha, H. (2015). Bowley Duopoly Under Vertical Relations. Pacific Economic Review, 20.
  20. Yu, W. i Yu, Y. (2018). The Stability of Bayesian Nash Equilibrium of Dynamic Cournot Duopoly Model with Asymmetric Infor-mation. Communication in Nonlinear Science and Numerical Simulations, 63.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2024.2.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu