- Autor
- Nowak Paweł Artur (Uniwersytet Łódzki), Czekaj Maciej (ITI EMAG, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, Polska), Salachna Tomasz (ITI EMAG, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, Polska)
- Tytuł
- Digital Accessibility of Social Welfare Institutions
Dostępność cyfrowa instytucji pomocy społecznej - Źródło
- Rozprawy Społeczne, 2024, t. 18, nr 1, s. 299-314, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Social Dissertations - Słowa kluczowe
- Społeczeństwo informacyjne, Cyfryzacja, Wykluczenie cyfrowe, Pomoc społeczna
Information society, Digitization, Digital divide, Social assistance - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Celem artykułu jest pokazanie jak badane instytucje realizują wymagania ustawowe w obszarze dostępności cyfrowej, jakie mają do tego środki finansowe i zasoby kadrowe oraz czy nastąpiła jakościowa zmiana podejścia do zagadnienia dostępności cyfrowej pomiędzy 2015 (zakończenie "vacatio legis" dla przywołanego powyżej rozporządzenia), a momentem realizacji badania (2023 r.). Materiał i metody: Badanie ankietowe: 1. poświęcone badaniu stopnia realizacji wymagań ustawowych, 2. sprawdzono przygotowania podmiotów pomocy społecznej do świadczenia usług dostępnych cyfrowo. Badanie serwisów www wykonano z pomocą automatycznego walidatora. Wyniki: • niewielka część badanych podmiotów realizuje ustawowe obowiązki w zakresie dostępności, • jeszcze mniejsza część wpisała zagadnienia dostępności do wewnętrznych regulaminów, • nie przeprowadzono powszechnych szkoleń pracowników w obszarze zapewnienia dostępności, • badane serwisy www podmiotów pomocy społecznej są dobrze przygotowane od strony programistycznej. Sposób wypełniania ich treścią potwierdza brak kompetencji autorów/redaktorów serwisów w zakresie tworzenia treści cyfrowych zgodnie z zasadami dostępności. Wnioski: Kluczowym problemem jest zapewnienie kompetencji w zakresie dostępności cyfrowej wszystkim pracownikom ops. (abstrakt oryginalny)
Purpose of the article: how the surveyed entities implement the obligation of digital accessibility, what financial and human resources they have, and whether there has been a qualitative change in the approach to digital issues. availability between 2015 and the moment of implementation of the study. Material and methods: Survey: 1. devoted to examining the degree of implementation of statutory requirements, 2. checking the preparation of OPS to provide digitally available services. Testing of the websites was carried out using an automatic validator. Results: • few entities meet accessibility obligations, • even fewer took accessibility into account in internal regulations, • no employee training on accessibility was conducted, • the examined OPS websites are well prepared in terms of IT. Filled with content confirms the editors' lack of competence in creating digital content in accordance with the principles of accessibility. Conclusions: The key problem is to ensure competence in digital accessibility for all ops employees. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- European Accessibility Resource Centre (2023). Accessible EU Report. Digital Accessibility. Bruksela.
- Janowski, J., (2009). Administracja elektroniczna. Warszawa: Wydawnictwo MUNICIPIUM.
- Nowak, P.A.; Zajdel, K.; Jęcek, M.; Salachna, T., (2023). Wpływ pandemii Covid-19 na zwiększenie dostępności cyfrowej jednostek samorządu terytorialnego. Przedruki 2023, 2023080146. https://doi.org/10.20944/preprints202308.0146.v1
- Nowak, P.A. (2015). Serwisy www podmiotów pomocy społecznej jako narzędzia przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. W: J. Przywojska (red.), Samorządowa polityka społeczna. Wyzwania i działania (s. 65-75). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Riggins, F., Dewan, S., (2005). The digital divide: Current and future research directions. Journal of the Association for Information Systems, 6(12), 298-337. https://doi.org/10.17705/1jais.00074
- KPRM, (2022), Co to jest dostępność cyfrowa. Pobrane z: www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/co-to-jest-dostepnosc-cyfrowa
- Kolbus, N., (2023). Dostępność cyfrowa - czy to ważne dla nas jako społeczeństwa? Pobrane z: www.publicystyka.ngo.pl
- Mroczkowska, B., Cieślak, M., (2023). WCAG - kod do dostępności. Pobrane z: https://forum-dziekanatow.pl/index.php/wcag-kod-do-dostepnosci/
- Tylińska, E., Jahl, I., (2019), Poradnik dostępność i dostępność cyfrowa. Pobrane z: www.fand.com.pl
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, Dz.U.2012 Poz. 526.
- Ustawa z 4.04.2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz.U. 2019 Poz. 848.
- Ustawa z 19.07.2019 o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. 2019 Poz. 1696.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2081-6081
- Język
- eng, pol
- URI / DOI
- https://doi.org/10.29316/rs/188762