BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Klim-Klimaszewska Anna (Uniwersytet w Siedlcach)
Tytuł
Alternative Preschool Education According to the Pedagogical Concept of Carl Orff
Alternatywna edukacja przedszkolna według koncepcji pedagogicznej Carla Orffa
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2024, t. 18, nr 1, s. 367-384, bibliogr. 21 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Edukacja wczesnoszkolna, Dzieci, Nauczanie, Wychowanie
Early childhood education, Children, Teaching, Parenting
Uwagi
streszcz., summ.
Orff Carl
Abstrakt
Metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa jest jedną z najbardziej oryginalnych i innowacyjnych metod w edukacji przedszkolnej. Jest to metoda bazująca na tym, co pierwotne, wrodzone, podświadome, stwarzająca dzieciom znacznie więcej okazji do przeżywania, ruchowego samowyrażania się, tworzenia i eksperymentowania, a więc stwarzająca najkorzystniejsze warunki rozwoju. Charakterystyczną cechą tej metody jest powiązanie muzyki z ruchem. Celem metody Carla Orffa jest zachowanie naturalnej żywotności dziecka, zwiększenie wydolności fizycznej, wykształcenie w każdym dziecku sił wewnętrznych przez zabawę, taniec, gimnastykę i muzykę. Materiał i metody: Artykuł ma charakter monograficzny. Wyniki: W artykule omówiono wykorzystanie metody Carla Orffa w edukacji przedszkolnej. Wnioski: Metoda Carla Orffa jest przykładem narzędzia pedagogicznego pozwalającego na osiągnięcie w sposób syntetyczny celów kształcenia na poziomie edukacji przedszkolnej. Jest to program komplementarny, otwierający większe możliwości uczestnictwa w kulturze, niż jakikolwiek inny program ograniczający się zwykle do jednej z jej dziedzin. Wprowadza korelacje wewnątrz i międzyedukacyjne, nadaje odpowiednie akcenty zajęciom przypisanym poszczególnym rodzajom edukacji czy działaniom nauczania wychowującego. (abstrakt oryginalny)

Carl Orff's method of movement expression is one of the most original and innovative methods in preschool education. It is a method based on what is primal, innate, subconscious, providing children with many more opportunities for experiencing, expressing themselves through movement, creating, and experimenting, creating conditions for child development. A characteristic feature of this method is the integration of music with movement. Material and methods: The article is of a monographic nature. Results: The article discusses the use of Carl Orff's method in preschool education. Conclusions: Carl Orff's method is an example of a pedagogical tool that allows for the synthetic achievement of educational goals at the preschool education level. It is a complementary program that opens up greater possibilities for participation in culture than any other program usually limited to one of its domains. It introduces intra- and interdisciplinary correlations, giving appropriate emphasis to activities assigned to specific types of education or teaching actions. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Burowska, Z. (1976). Współczesne systemy wychowania muzycznego. Warszawa: WSiP.
  2. Chyła-Szypułowa, I. (2008). Kompendium edukacji muzycznej. Kielce: UHP Jana Kochanowskiego.
  3. Gläß, S. (2008). Carl Orff. Carmina Burana. Kassel: Baerenreiter-Verlag.
  4. Gniewkowski, W., Olszewska, I. (1983). Metody twórcze w interpretacji Rudolfa Labana i Karola Orffa. Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, 274-282.
  5. Gniewkowski, W., Wlaźnik, K. (1990). Wychowanie fizyczne. Warszawa: WSiP.
  6. Herzyk, E. (2004). Metoda Orffa w nauczaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. Rewalidacja, nr 1, 102-108.
  7. Jakóbczak-Drążek, K. (2008). Życie i twórczość Carla Orffa. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 3, 4-7.
  8. Karpała, B. (1986). Jak się bawić muzyką? Twórczość dziecięca w systemie Carla Orffa. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 5.
  9. Karpała, B. (1987). Jak się bawić muzyką?, Twórczość dziecięca w systemie Carla Orffa, (cz. II). Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1, 42-48.
  10. Kisiel, M. (2001). Zabawy muzyczne z wykorzystaniem elementów systemu Carla Orffa i ich znaczenie w edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Nauczyciel i Szkoła, nr 1-2 (10-11), 205-215.
  11. Kotzian, E.Y. (2018). Handbuch Orff-Schulwerk. Mainz: Schott Music.
  12. Lamęcka-Adamek, J. (2001). Rozumienie pojęć przez dzieci 6-letnie, a ich poziom inteligencji. Nauczyciel i Szkoła, nr 3-4 (12-13), 122-132.
  13. Lemiszewski, M. (2014). Rytmika dla dzieci oparta na metodzie Carla Orffa. Nieporęt: Contra.
  14. Makarewicz, K. (2001). Zajęcia muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem pedagogiki zabawy oraz metody wychowania muzycznego Carla Orffa. Grupa i Zabawa Kwartalnik PSPiA KLANZA, nr 2.
  15. Olszewska, I. (1985). Praca szkolna Karla Orffa w zakresie wychowania przez ruch. Kultura Fizyczna, nr 7-8, 13-15.
  16. Olszewska, I., Pawłucki, A. (1987). Program wychowawczy Carla Orffa. Kultura Fizyczna, nr 5-6, 5-8.
  17. Orff , C. (2020). Carl Orff: Erinnerungen. Leben und werk. Mainz: Schott Music.
  18. Przychodzińska, M. (1989). Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa: WSiP.
  19. Stasińska, K. (1986). Instrumentarium Carla Orffa w szkole. Warszawa: WSiP.
  20. Szulc, M. (1996). Popularna encyklopedia powszechna. Kraków: Pinnex.
  21. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. poz. 977 z późn. zm.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
eng, pol
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/190733
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu