BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pabian Aleksander (Politechnika Częstochowska)
Tytuł
Stereotypy i uprzedzenia w zarządzaniu międzykulturowym
Stereotypes and Prejudices in Cross-Cultural Management
Źródło
Zarządzanie w Kulturze, 2024, t. 25, z. 3, s. 463-472, bibliogr. 28 poz.
Culture Management
Słowa kluczowe
Zarządzanie międzykulturowe, Stereotypy, Międzynarodowe stosunki pracy
Intercultural management, Stereotypes, International labor relations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Stereotypes and prejudices are present both in social culture as well as in business. They are particularly visible in multicultural management situations. Therefore, overcoming barriers through a better understanding of the mechanisms that create stereotypes in the professional environment is an important element of modern managerial activity, without which companies cannot develop properly and successfully develop. In this article, the author attempts to contribute to the literature on cross-cultural management by drawing attention to the important aspects that affect the effectiveness of team work in an international work environment. He emphasizes the importance of recognizing and then eliminating stereotypes and prejudices that can lead to discrimination and limit the potential of companies operating in the global market. In his research, the author used the desk research method. A critical analysis of scientific literature was conducted, websites and forums of various companies, social media profiles and blogs were studied as well as the statements of experts and management practitioners were analyzed. In his research, the author adopted a theoretical cognitive perspective, viewing stereotypes as resistant to change and most often false beliefs about people from another group. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarowska Zofia (2015). Desk research - wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych. Marketing i Rynek, 7, 18-26.
  2. Berkery Elaine, Nuala Ryan (2023). Think Male or Female: Exploring the Content of Gendered Stereotypes of the Managerial Role Among Undergraduate Business Students in Ireland over a 10-year Period. Gender in Management, 39(3), 328-344.
  3. Bordalo Pedro, Coffman Katherine, Gennaioli Nicola, Shleifer Andrei (2015). Stereotypes. Cambridge: National Bureau of Economic Research.
  4. Butter Michael (2022). Teorie spiskowe. Krakow: Wydawnictwo Bo.wiem.
  5. Cao Yueming, Wang Dan, Bai Yu, Tong Ru (2024). Effect of Ethnic Stereotype Threat on Academic Performance: Experimental Evidence from Rural China. China Economic Review, ihttps://doi.org/10.1016/j.chieco.2024.102204 [odczyt: 29.04.2024].
  6. Casto Kathleen, Cohen Dale J., Akinola Modupe, Mehta Pranjal H. (2024). Testosterone, Gender Identity and Gender-Stereotyped Personality Attributes. Hormones and Behaviorn, 162, 1-12.
  7. Chlewiński Zdzisław (1992). Stereotypy, struktura, funkcje, geneza. Analiza interdyscyplinarna. W: Zdzisław Chlewiński (red.), Stereotypy i uprzedzenia, Warszawa: Wydawnictwo: Instytut Psychologii PAN, 11-12.
  8. Czakon Wojciech (2011). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Przegląd Organizacji 2011, 3(854), 57-61.
  9. Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Lippmann-Walter;3932985.html [odczyt: 12.12.2023].
  10. Erdeli Oksana (2020). Stereotypy w komunikacji międzynarodowej biznesowej na przykładzie polsko-ukraińskich stosunków biznesowych. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  11. Feenstra Sanne, Janka I. Stoker, Joris Lammers, Harry Garretsen (2023). Managerial Stereotypes over Time: The Rise of Feminine Leadership. Gender in Management, 38(6), 770-783.
  12. Garcia Cesar (2015). Searching for Benedict de Spinoza in the History of Communication: His Influence on Walter Lippmann and Edward Bernays. Public Relations Review, 41(3), 319-325.
  13. Gincore (2021). Jakie stereotypy hamują rozwój Twojej działalności gospodarczej, https://gincore. net/pl/blog/what-stereotypes-hinder-the-development-of-your-business [odczyt: 18.05.2023].
  14. Macrae Neil, Stangor Charles, Hewstone Miles (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
  15. Matsumoto David, Juang Lind (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  16. Nadai Joseph (2006). New Approaches to Teaching and Researching Intercultural Communication and Stereotypes. Trans: Internet Journal for Cultural Studies, 16, 11-16.
  17. Nikitorowicz Jerzy, Guziuk-Tkacz Marta (2021). Wielokulturowość - międzykulturowość - transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 23-6.
  18. Orłowska Beata A. (2019). Stereotypy i uprzedzenia wobec Innych - wprowadzenie. Studia - Konteksty Pogranicza, 3, 1-23.
  19. Pabian Barbara (2013). Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Podręcznik dla studentów kierunków turystycznych i ekonomicznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  20. Pabian Barbara, Pabian Arnold (2024). Wyzwanie czy szansa? Preferencje i zachowania młodzieży ukraińskiej w świetle teorii wymiarów kultury. Perspektywy Kultury, 44(1), 397-408.
  21. Piwnicki Grzegorz, Klein Adam (2010). Mity i stereotypy w potocznym postrzeganiu mniejszości narodowych i etnicznych. Zeszyty Gdyńskie, 5, 181-204.
  22. Rothermund Klaus M., De Paula Couto Clara (2024). Age Stereotypes: Dimensions, Origins, and Consequences. Current Opinion in Psychology, 55, 1-7.
  23. Schaff Adam (1967). Szkice z filozofii języka. Warszawa: Wiedza i Życie.
  24. Schell Charlotte, Dignath Charlotte, Kleen Hannah, John Nathalie, Mareike Kunter (2024). Judging a Book by its Cover? Investigating Pre-Service Teacher's Stereotypes towards Pupils with Special Educational Needs. Teaching and Teacher Education, 142, Article 104526, 1-15.
  25. Skrodzka Monika (2024). Stereotypy w biznesie. Jak wpływają na środowisko pracy i decyzje? Czy na pewno im nie ulegasz?, https://pl.linkedin.com/pulse/stereotypy-w-biznesie- -jak-wp%C5%82ywaj%C4%85-na-%C5%9Brodowisko-pracy-skrodzka-zzgff [odczyt: 24.05.2024].
  26. Szubański Kamil (2019). Psycholog: nie jesteśmy w stanie funkcjonować bez stereotypów, https:// naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C32756%2Cpsycholog-nie-jestesmy-w-stanie-funkcjonowac- bez-stereotypow.html [odczyt: 15.03.2024].
  27. Tambor Jolanta (2008). Stereotyp i prototyp - znaczenie terminów. Postscriptum Polonistyczne, 1(1), 23-29.
  28. Tomczyszyn Dorota (2008). My i oni - stereotypy społeczne w definiowaniu osób upośledzonych umysłowo. Rozprawy Naukowe, 2, 57-68.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-8201
Język
pol
URI / DOI
https://doi.org/10.4467/20843976ZK.24.039.20586
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu