BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mazurek-Łopacińska Krystyna
Tytuł
Międzynarodowe porównania konsumpcji
Comparing Consumption in Different Countries
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1993, nr 661, s. 105-117
Tytuł własny numeru
Finanse. Rynek i konsumpcja. Studia regionalne. Zagrożenia społeczne
Słowa kluczowe
Konsumpcja, Poziom konsumpcji, Konsumpcja indywidualna, Konsumpcja społeczna, Produkt krajowy brutto (PKB), Ceny, Parytet siły nabywczej, Poziom cen
Consumption, Consumption level, Individual consumption, Social consumption, Gross domestic product (GDP), Prices, Purchasing power parity, Price level
Uwagi
summ.
Abstrakt
Omówiono ogólny poziom konsumpcji i poziom cen, przeprowadzono porównanie struktury konsumpcji dla krajów o gospodarce rynkowej (OECD, EWG, USA).

In order to obtained the comparability of data concerning consumption in particular countries different standards have been used: i.e. presentation of consumption in the common currency (Eau), applying parities and standards of purchasing power. On the average in the 12 European countries of ONCE the consumption consists 80 procent of the GNP, where as in the USA it is 86 procent and in Japan 65 procent The range of individual consumption is higher in the USA and Japan than in Europe. The possibility of realization of consumption at a given level of the GNP depends on the existing system of princes in a given country. Generally speaking in less developed countries the level of prices is relatively lower than in the USA and other highly developed countries. Consumers in Japan, Denmark, Finland, Switzerland and Sweden have to pay relatively more for the same basked of goods and services. When comparing structures of consumption we can see that in the least developed EEC countries food has the greatest share in consumption. In rich countries it is shifted to the second position after expences on maintaining home, and with increasing expences on health, transport, and spending free time. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Hasson L.: Les tendances emergentes dans les comporte ments des consommateurs en Europe. "Revue Francaise du Marketing" nr 4, 1989.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu