BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nesterowicz Piotr
Tytuł
Organizacja samoucząca się
Learning Organization
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Zarządzanie i Marketing (3), 1996, nr 731, s. 13-25, bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Zarządzanie zmianami, System informacyjny przedsiębiorstwa, Innowacyjność, Proces uczenia się, Kultura przedsiębiorstwa, Organizacje uczące się
Enterprise management, Change management, Information system of enterprises, Innovative character, Learning process, Culture of enterprise, Learning organisations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Aby zdobyć przewagę rynkową, konieczne staje się przygotowanie do radzenia sobie w środowisku ciągłych zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa. Oznacza to umiejętność szybkiego dostosowania się do nowych warunków, a więc konieczność wykorzystywania informacji na temat tego otoczenia, tworzenia nowych pomysłów i idei i wprowadzania ich w życie. Przedsiębiorstwo musi więc być organizacją opartą na informacji, wiedzy i innowacji - organizacją samouczącą się. Aby tym wymaganiom sprostać konieczne jest stworzenie otwartego systemu informacyjnego, zachęcanie i stymulowanie do innowacyjności opartej na szybko przenoszonej wiedzy i kultura organizacyjna oparta na otwartości.

A new competitive environment in the 90's force companies to review their current competitive strategies. To keep the competitive advantage, the companies not only have to become more flexible, ready to change, and also to be able to originate those changes. The learning organization helps to achieve these goals. The learning organization is built on three fundamentals. The first is an open information system which gives all employees a free access to information, and guarantees fast and efficient flow of knowledge inside an organization. This system is based on an open information culture, personal communication and full use of opportunities offered by advanced information technology. The second fundamental part is innovation. Innovation in the learning organization of the compant. This "constructive confrontation" should be connected with encouraging risk and rewarding new initiatives. Creation of new ideas has be combined with experimentation and testing new solutions in practice. The third basis is learning which drives the absorption process of information, knowledge and new ideas in the whole organization. The learning process can take three forms: learning from individuals, learning from past experiences and learning from others - customers, competitors, other companies. The three fundamentals of learning organization are joined by the company's culture. The culture which encourages independence of front-line employees taking their own responsibilities, and the openness to new ideas and experiences both from inside and outside of the organization.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1426-8604
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu