BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kaczmarek Mirosława
Tytuł
Zastosowanie metod analizy skupień w wielowymiarowej segmentacji rynku
The Application of Cluster Analysis in the Multi- variate Segmentation of Market
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 1004, s. 202-209, bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Badania marketingowe : metody, tendencje, zastosowania
Słowa kluczowe
Segmentacja rynku, Analiza skupień, Rynek usług bankowych, Metoda Warda
Market segmentation, Cluster analysis, Banking services market, Ward method
Uwagi
summ.
Abstrakt
Stosowanie metod analizy skupień jest procesem wieloetapowym, nierzadko wymagającym podjęcia decyzji mających dyskusyjny charakter, co z pewnością można uznać za słabą stronę tych metod. Jednak niewątpliwie równoważy ją możliwość dokonania przez badacza symultanicznej analizy wielu "wymiarów", czyli nawet kilkunastu zmiennych charakteryzujących badaną zbiorowość, co ma kluczowe znaczenie w przypadku określania profili segmentów.

There are two key elements of the process of market segmentation: the criteria and the methods applied in dividing the market into segments. Usually there is used a simplified segmentation method based on a single criterion. Multidimensional scaling methods are used very rarely so is cluster analysis. The paper describes the procedure for its application and an empirical example of segmentation of individual bank customers. The method used to perform the segmentation is the Ward method which is a type of cluster analysis. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Backhaus K., Erickson B., Plinke W., Weiber R., Multivariate Analysemethoden, Springer Verlag, Berlin 1990.
  2. Badania przestrzenne rynku i konsumpcji. Przewodnik metodyczny, red. S. Mynarski, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992.
  3. Dziechciarz J., Metody analizy danych rynkowych. Problemy standaryzacji. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 718, AE, Wrocław 1996.
  4. Grabiński T., Metody aksonometrii, AE, Kraków 1992.
  5. Kaczmarek M., Wielowymiarowa segmentacja klientów indywidualnych na rynku usług bankowych, AE, Poznań (praca doktorska).
  6. Kowal J., Metody statystyczne w badaniach sondażowych rynku, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1998.
  7. Litz H.P., Multivariate statistische Methoden und ihre Anwendung in der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften, R. Oldenbourg Verlag, Munchen-Wien 2000.
  8. Nowak E., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa 1990.
  9. Pociecha J., Podolec B., Sokołowski A., Zając K., Metody taksonomiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1988.
  10. Steczkowski J., Zeliaś A., Statystyczne metody analizy cech jakościowych, PWE, Warszawa 1981.
  11. Steinhausen D., Steinhausen J., Cluster-Analyse als Instrument der Zielgruppendefmition in der Marktforschung, [w:] Fallstudien Clusteranalyse, R. Oldenbourg Verlag, Munchen 1977.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu