BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szulce Halina, Janiszewska Karolina
Tytuł
Zakres i możliwości badania lojalności nabywców
The Scope and Possibilities of Measuring Brand Loyalty
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 1004, s. 233-241, bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Badania marketingowe : metody, tendencje, zastosowania
Słowa kluczowe
Lojalność klientów, Klient, Zachowania konsumenta
Customer loyalty, Customer, Consumer behaviour
Uwagi
summ.
Abstrakt
Artykuł jest próbą zaprezentowania dostępnych metod badawczych wykorzystywanych w pomiarach lojalności wobec marki wraz z oceną możliwości ich wykorzystania w praktyce gospodarczej.

The reason for creating research methodology to determine the level of customer loyalty is the strategic importance of loyalty for companies. The definition of the term 'loyalty' limits the scope of research on customer loyalty. There are two general trends concerning the definition of loyalty. The first approach concentrates on actual consumer buying behavior related to the fact of purchasing a certain brand and its recurrence. The second approach to the definition of customer loyalty involves the aspects of competitiveness and the involvement of customers in the process of buying a given brand. Therefore, the difference in measurements of brand loyalty is related to the difference in the understanding of this term. Behavioral measures identify the recurrence of purchase while indirect measures refer to emotional connection between consumers and brands. Those measures are complementary and in order to obtain the complete data concerning customer loyalty, both behavioral and indirect measures should be used. The basic problem which arises here is deciding on their effectiveness. The difficulties concern the following aspects of customer loyalty: impossibility to define clear reasons for purchasing a particular brand, difference between habitual behavior and customer loyalty and deciding how long a customer has to purchase a certain brand to call it brand loyalty. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Aaker D. A., Managing Brand Equity, The Free Press, New York 1991.
  2. Altkorn J., Strategia marki, PWE, Warszawa 1999.
  3. Davis S. M., Brand Asset Management, Jossey-Bass, San Francisco 2000.
  4. Engel J.F., Blackwell R.D., Miniard P. W., Consumer Behavior, The Dryden Press, Orlando 1993.
  5. Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  6. Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1996.
  7. Leksykon marketingu, red. J. Altkorn, T. Kramer, PWE, Warszawa 1998.
  8. Mowen J.C., Consumer Behavior, McMillan Publishing Company, New York 1987.
  9. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1992.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu