BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lewandowski Marcin
Tytuł
Zmiany sytuacji różnych grup interesów w rezultacie fuzji i akwizycji przedsiębiorstw
Changes in the Situation of Different Groups of Interests Following Mergers and Acquisitions
Źródło
Zeszyty Naukowe. Seria 1 / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 1998, nr 260, s. 107-118
Słowa kluczowe
Fuzje i przejęcia, Metoda nabycia, Otoczenie przedsiębiorstwa, Metoda analizy partnerów
Mergers and acquisitions, Purchase method, Enterprise environment, Stakeholders analysis method
Uwagi
summ.
Abstrakt
Połączenia przedsiębiorstw mają znaczny wpływ na sytuację różnych grup interesów (stakeholders) i same przedsiębiorstwa. Autor analizuje ten wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, przedsiębiorstwa podlegające połączeniu, akcjonariuszy, kadrę menedżerską, inne podmioty otoczenia (np. banki).

The article analysis the situation of different groups of interests following mergers and acquisitions of companies. Many entities and people working for the integrating enterprises and their environment are involved in consolidating activities carried out on the capital market. Results of studies and analyses led in mature market economies show that shareholders of companies being taken over who sell their shares with a bonus as well as entities from the environment (counsellors, arbiters) make the biggest profit from mergers and takeovers. Less convincing are the results as regards economies and enterprises which take over other companies and their shareholders. In those cases favourable or unfavourable results depend on the specifity of particular transactions.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-4902
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu