BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karcz Kornelia
Tytuł
Ekwiwalencja pomiaru w międzykulturowych badaniach marketingowych
Measurement Equivalence in Cross-Cultural Marketing Research
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 1004, s. 479-487, bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Badania marketingowe : metody, tendencje, zastosowania
Słowa kluczowe
Badania marketingowe, Różnice kulturowe, Marketing międzynarodowy, Językoznawstwo
Marketing research, Cultural differences, International marketing, Linguistics
Uwagi
summ.
Abstrakt
Artykuł koncentruje się na problematyce ekwiwalencji pomiaru w badaniach marketingowych w wielokulturowym środowisku. Pomiar ekwiwalencji składa się z ekwiwalencji kalibracji (tzn. zapewnienia pomiaru wyrażonego w tych samych jednostkach), ekwiwalencji metrycznej, w odniesieniu do skal pomiarowych werbalnych i ekwiwalencji tłumaczenia ( tj. zapewnienia możliwie wiernego tłumaczenia skal pomiarowych wykorzystywanych w narzędziach badawczych).

The paper is focused on a problem of the measurement equivalence in marketing research in multicultural environment. Measurement equivalence consists of calibration equivalence (which examines whether the units of measurements are the same in different cultures), metric equivalence (which examines whether the properties of verbal scales exhibit the same distances) and translation equivalence (which refers to the adequate translation of the measurement instruments). The most common translation techniques (back translation, parallel translation and decentering translation) have been compared and the set of guidelines for proper translation has been proposed to solve the problems of non-equivalence. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Cavusgil S.T., Das A., Methodology Issues in Cross-Cultural Sourcing Research - A Primer, „Marketing Intelligence and Planning" 1997 vol. 15.
  2. Cavusgil S.T., Das A., Methodological Issues in Empirical Cross-Cultural Research: A Survey of the Management Literature and a Framework, „Management International Review" 1997 vol. 37.
  3. Mc Gorry S.Y., Measurement in a Cross-Cultural Environment: Survey Translation Issues, „Qualitative Marketing Research" 2000 vol. 3.
  4. Madden T.J., Hewett K., Roth M.S., Managing Images in Different Cultures: A Cross-National Study of Color Meanings and Preferences, „Journal of International Marketing" 2000 vol. 8.
  5. Malhotra N.K, Agarawal J., Peterson M., Methodological Issues in Cross-Cultural Marketing Research. A state-of-the Art. Review, „International Marketing Review" 1996 vol. 13.
  6. Ryan A., Chan D., Ployhart R.E., Slade L.A., Employee Attitude Surveys in a Multinational Organization: Considering Language and Culture in Assessing Measurement Equivalence, „Personnel Psychology" 1999 vol. 53.
  7. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983.
  8. Sechrest L., Zaidi T.F, Zaidi S.M., Problems of Translation in Cross-Cultural Research, „Journal of Cross-Cultural Psychology" 1972 nr l vol. 3.
  9. , Sood J.H., Equivalent Measurement in International Marketing research: is it Really a Problem?, „Journal International Consumer Marketing” 1990 nr2 vol. 2.
  10. Usunier J.-C., International and Cross-cultural Management Research, Sage Publications, Londyn 1998.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu