BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pierścionek Zdzisław
Tytuł
Koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa
Concepts of Enterprise's Competitiveness
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1998, nr 784, s. 362-373, summ.
Słowa kluczowe
Ekonomia gałęziowa, Zarządzanie strategiczne, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Strategia konkurencji, Metoda łańcucha wartości M. Portera, Analiza otoczenia konkurencyjnego
Industrial organization, Strategic management, Enterprise competitiveness, Competitive advantage, Competition strategy, Porter's Value Chain, Competitive environment analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule podjęto próbę systematyzacji koncepcji źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz próbę określenia niektórych relacji między najważniejszymi koncepcjami. Omówiono koncepcję produkcji międzynarodowej J.H. Dunninga, koncepcję organizacji przemysłu, koncepcję przewagi konkurencyjnej narodów i łańcucha wartości firmy M. Portera, koncepcję kluczowych kompetencji Hamela i Prahalada, koncepcję wyróżniających firmę zdolności J. Kaya, koncepcję stałego postępu i innowacji P. Druckera oraz koncepcję R.A. D'Aveni'ego stwierdzającego, że wysokie tempo zmian otoczenia rynkowego, technologicznego oraz konkurencyjnego oznacza pojawienie się konkurencji o nowych jakościowo cechach, które wymagają nowych metod ich analizy oraz nowych strategii.

The prupose of this paper is to present, classitu and compare the leading concepts of enterprise's competitiveness. Among others are analized the following concepts: (1) that basing on the international production theory (by Dunning), (2) that basing on the industrial organization theory, (3) Porter's concept of nations advantage and value chain, (4) concept of core competence by Hamel and Prahalad, (5) concept of distinctive competences created by J.Kay, and (6) that basing on enterprennership and innovations (by P. Drucer). The conclusion is: the classical and marketing competiveness concepts lost in importance to innovation's and domination's approaches. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu