BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzesiuk Aleksandra
Tytuł
Orientacja marketingowa jako element przewagi konkurencyjnej na rynku międzynarodowym
Marketing Orientation as an Element of Competitive Advantage on International Market
Źródło
Zeszyty Naukowe. Seria 1 / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 1998, nr 266, s. 80-90
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo wielonarodowe, Globalizacja działań przedsiębiorstwa, Marketingowa koncepcja przedsiębiorstwa, Marketing międzynarodowy, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Strategia konkurencji
Multinational enterprise, Globalization of enterprise activity, Marketing concept of the company, International marketing, Enterprise competitiveness, Competitive advantage, Competition strategy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie i ocena istoty orientacji marketingowej jako skutecznej metody zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku międzynarodowym. Orientacja marketingowa przyjęta przez przedsiębiorstwo jako filozofia organizacji działań rynkowych umożliwia skuteczne działanie w skali międzynarodowej. Jest uniwersalną formą zdobywania przewagi konkurencyjnej, możliwą do zastosowania bez względu na charakter i specyfikę kraju, w którym prowadzone są działania.

The concept of marketing orientation is a universal way to organize a firm's marketing activities both on the domestic and foreign markets. Marketing orientation is also an effective method of obtaining competitive advantage. It postulates that competitive advantage may be achieved through a better fulfilment of the buyer's needs. The essence of rivalry on the market does not lie in the competition between enterprises but in competing for a beter and better fulfilment of the current and future needs of the customers. Marketing orientation regarded by an enterprise as a philosophy of organization of market activities makes it possible to operate efficiently at an international scale. This is a universal form of gaining competitive advantage, possible to apply regardless of the character and specificity of the country where these activities are conducted. According to the marketing orientation, the objective of an enterprise on the market of each country is to offer such products and services which most fully satisfy expectations of the buyers and make it possible to generate desired profits. A marketing-oriented enterprise can establish a permanent basis for competitive advantage on the home and foreign market, if it satisfies the buyer's needs, generates information, creates a long-term strategy in accordance with its mission and objectives and when it has a wellprepared team of professionals. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-4902
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu