BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sapa Agnieszka
Tytuł
Znaczenie lobbingu w kontekście asymetrii obrotów rolno-spożywczych Polski z UE
The Role of Lobbying Activity in the Context of the Asymmetry of the Polish Agri-Food Trade with EC
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2002, T. 4, z. 2, s. 168-171, bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Sektor rolno-spożywczy, Handel zagraniczny, Polityka rolna, Liberalizm handlowy, Lobbing
Agri-food sector, Foreign trade, Agricultural policy, Trade liberalization, Lobbying
Uwagi
synopsis, summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
Działania lobbingowe są czynnikiem kształtującym otoczenie instytucjonalno-prawne i dzięki temu determinują pozycję konkurencyjną sektora na rynku. Lata 90-te charakteryzowały się intensywnym rozwojem ilościowym i jakościowym unijnych grup nacisku w obszarze agrobiznesu. W tym samym czasie polski sektor rolno-spożywczy nie był efektywnie reprezentowany, zarówno na poziomie narodowym, jak i instytucji unijnych. Autorka opisała działalność lobbingową w UE oraz lobby rolnicze w Polsce.

The lobbying activity is a factor which creates law-institutional environment and in this way it determines the competitive position of the agri-food sector. In the 90-ties there was intensive qualitative and quantitative development of agriculture lobbying groups in the EC. At the same time there were no effective groups which could represent Polish sector at both national and international level. Such situation effected in a deficit of agri-food trade between Poland and EC. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Anthony F. (1995): Grupy nacisku dążą do wspólnej polityki. Dialog Europejski, nr 7-8, 14.
  2. Cizelj B. (2000): Representing Interests from Candidate Countries in Brussels, (maszynopis). Brussels, 5 May, 4.
  3. Grant W. (1998): Pressure Groups and the European Community: An Overview. [W:] S. Mazey, J. Richardson (ed.) Lobbying in the European Community. Oxford University Press, New York, 38.
  4. Greenwood J. (1997): Representing Interest in the European Union. Macmillan Press LTD. London, 1, 85-86.
  5. Gumkowski Z. (1998): Konieczność lobbingu rolnego w Brukseli. Problemy Integracji Rolnictwa, 4, 57-60.
  6. Gumkowski Z. (2000): Rola i zadania ponadnarodowych i wybranych krajowych organizacji rolniczych państw członkowskich Unii Europejskiej we wdrażaniu Wspólnej Polityki Rolnej. Problemy Integracji Rolnictwa l, 62-66.
  7. Jasiecki K., Molçda-Zdziech M., Kurczewska U. (2000): Lobbing. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 16.
  8. Koford K.J., Colander D.C. (1984): Taming the Rent-Seeking. [W:] D.C.Colander (ed.), Neoclassical Political Economy. The Analysis of Rent-Seeking and DUP Activities, Ballinger Publishing Company, p.212-214, za: M. Raczyński, Implikacje pogoni za rentą dla teorii regulacji. Gospodarka Narodowa, 1999/1-2, s.58.
  9. Kurczewska U., Molçda-Zdziech M. (1999): Lobbing w Unii Europejskiej - zarys problematyki. Studia Europejskie, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 2, 54 -71.
  10. Mazey S., Richardson J. ed. (1998): Lobbying in the European Community. Oxford University Press, New York, s.7-8.
  11. Narodowa Strategia Integracji (1997): Komitet Integracji Europejskiej, Warszawa, 39.
  12. Rutkowska I. (1998): Od wspólnot europejskich do unii europejskiej, cz.I: Ekonomiczne i prawne podstawy oraz ewolucja integracji zachodnioeuropejskiej. Wyd. Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin, 53.
  13. Tollison R.D. (1982): Rent Seeking: A Survey, Kyklos, vol. 35,4; 575-602.
  14. Wilkin J. (2000): Wieś - społeczeństwo - państwo: nowe podstawy dyskursu społecznego w sprawach wsi w Polsce, Wieś i Rolnictwo, nr 3, 36.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu