BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalkowski Andrzej, Bałakier-Palczewska Anna
Tytuł
Rynek produktów wegetariańskich na przykładzie miasta Olsztyna
A Market for Vegetarian Products: Case of the Olsztyn City
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2002, T. 4, z. 3, s. 85-89, tab., rys., bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Żywienie dietetyczne, Badania ankietowe, Model żywienia, Konsumpcja żywności
Dietary feeding, Questionnaire survey, Feeding model, Food consumption
Uwagi
synopsis, summ.
Abstrakt
Celem podjętych przez autorów badań była próba określenia możliwości rozwoju rynku produktów wegetariańskich na terenie miasta Olsztyn oraz próba odpowiedzi na pytania: kim są wegetarianie i na ile bezpieczna jest dieta wegetariańska? Badania przeprowadzone zostały w miesiącach styczeń-marzec w 2000 roku.

Very often a deep interest in a healthy way of living leads to restraining or complete elimination of meat products from the diet. Therefore, the market for healthy foods is strongly connected with the market for vegetarian foods. The term vegetarianism stems from a Latin ,,vegetus" word meaning: healthy, strong, keen. While ,, vegetare" means growing, flourishing, and developing. The objective of the study was to determine development opportunities for vegetarian products market in the area of the Olsztyn City. An attempt to answer such questions as who are the current vegetarians, and how safe is the vegetarian diet was undertaken. Most of the vegetarians are pensioners with incomes significantly below the national average (69,6%) and only of them 8,7% had incomes higher than national average. A lot of vegetarians (45,7) are single individuals. Most of the investigated persons (41,3%) pointed out health as a main reason, which caused to choose a vegetarian diet. Other reasons (15,2) are such as interest in loosing weight as well as cosmetic, ecological and esthetic motives. The same percentage (15,2%) of the interviewed persons choose moral motives, which include concern regarding welfare of billions of mimáis. The most often bought products are soybean products such as cutlets, paste, and tofu (curdled cheese made of soybean milk). (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Hamm M. (1997): Zdrowiej z mięsem, czy bez mięsa? J&BF, Warszawa.
  2. Doroszewski G. (1998): Wegetarianizm - czy tylko chodzi o jedzenie? Nie z tej Ziemi, nr 12.
  3. Robakiewicz L. (1997): Dr T. Colin Campbel. Wegetarianin, nr 3.
  4. Sharon M. Zdrowo jeść by zdrowo żyć. W.A.B., Warszawa.
  5. Ziemba A. (1999): Wegetarianie na start. Wiedza i życie, nr 7.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu