BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jagielski Marek
Tytuł
Sektor usług jako obszar zmian strukturalnych w sytuacji przystąpienia Polski do Unii Europejskiej
The Sector of Services as an Area of Territorial Changes while Poland is Joining the European Union
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2005, nr 51, s. 283-301, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Rynek usług, Zatrudnienie w usługach
Services market, Employment in services
Uwagi
summ.
Abstrakt
Omówiono zagadnienie dotyczące związków między swoistymi cechami usług a możliwościami zmian w sektorze usług o charakterze integracyjnym. Zaprezentowano refleksje dotyczące przemian polskiego sektora usług w procesie integracji gospodarczej w ramach Unii Europejskiej.

Services are characterized by specific features, therefore they may be treated as a separate part of the economy called the third sector. Peculiar character of services can be approached in two ways: general and detailed. The general approach reveals the features of services as an economic category compared with the category of material goods (objects). Defining the features of services in a detailed approach uses new, particular research contexts and attributes another meaning to the already known features. To such an extent is the sector of services a set of particular activities and economic effects that it can be subject to the process of international integration If service products differ from material goods, then the needs and possibilities of including these two spheres of production in the process of economic integration are different. Service activities as an area of economic integration are less prone to standardization, equalization and globalization. Introducing adjustment processes into the sector of services leading to international economic integration is a difficult task, much more difficult than in the manufacturing sector. The analysis of data concerning some chosen aspects of the sector of services in Poland and in the EU countries proves that there is a civilization gap which can be interpreted as a shortage of effects and outlays in this sector in Poland. This gap is undoubtedly a result of the previous socio-economic system but at the same time it reflects Polish economic conditions, social needs, cultural factors and political solutions. Therefore the Polish economy cannot simply follow the EU s pattern of the structure of services. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Czuba M., Marketing usług, Wydawnictwo Tara, Katowice 2001.
  2. Daszkowska M., Usługi: produkcja, rynek, marketing, PWN, Warszawa 1998.
  3. Garbarski L., Rutkowski L, Marketing, Warszawa 1994.
  4. Jagielski M., Innowacje w usługach, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1993 .
  5. Jagielski M., Zatrudnienie w usługach a funkcjonowanie rynku pracy, w: Rynek pracy w warunkach zmian ustrojowych, red. W. Jarmołowicz, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2003.
  6. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994 .
  7. Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa 2001.
  8. Mudie R, Cottam A., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  9. Rogoziński K., Nowy marketing usług, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2000.
  10. Rogoziński K., Usługi rynkowe, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2000. Styś A., Marketing usług, Warszawa 1996.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2168
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu