BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Penc-Pietrzak Ilona
Tytuł
Strategia marketingowa firmy
Marketing Strategy of an Enterprise
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, 2000, z. 7, s. 36-49
Słowa kluczowe
Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Pozycja przedsiębiorstwa na rynku, Przewaga konkurencyjna, Misja przedsiębiorstwa, Strategia przedsiębiorstwa, Strategia marketingowa, Formułowanie strategii przedsiębiorstwa, Benchmarking
Enterprise competitiveness, Business strength, Competitive advantage, Enterprise mission, Corporation strategies, Marketing strategy, Formulation of business strategy, Benchmarking
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule omówiono misję i wizję firmy jako elementy wpływające na strategię przedsiębiorstwa oraz metodologię formułowania strategii marketingowej i kryteria wyboru najlepszej strategii.

Every firm needs to formulate and implement a marketing strategy. A strategy means the pattern of major marketing objectives, purposes or goals, and essential policies and plans for achieving these goals. It must be strongly related to, a firm's mission, vision and general strategy. On the other hand, a marketing strategy consists of several basic instrumental strategies involving product, price positioning and promotion strategy. The basic instrument for formulating a company's marketing strategy is called strategic analysis. This is a set of tools for evaluating a firm's potential and its environment. The major tools by which management evaluates a company's potential are portfolio models. They show the attractiveness of a firm's strategic business units. The most popular methods for environmental analysis are a map of the strategic group and a 'five force' analysis, which shows the strength of the competition in a given sector. A firm must also do marketing research to know the targeted customer's needs and to divide the market into segments. A strategic analysis should take into consideration a company's strenghts and weaknesses and opportunities and threats posed by the environment (the SWOT analysis). After recieving the results of strategic analysis the company should formulate several strategic alternatives. Then, it should evaluate each alternative and select the best one. The article, shows the dependence between a marketing strategy and a company's mission and vision, the methodology of formulating marketing a strategy and the criteria of choosing the best strategy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1427-3500
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu