BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kamiński Jacek
Tytuł
Menedżer w roli "trzeciej strony" w sytuacjach konfliktowych
Manager as a Third Party to a Conflict Situation
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, 2000, z. 7, s. 103-111
Słowa kluczowe
Menedżer, Negocjacje, Sytuacje konfliktowe, Konflikty pracownicze, Rozwiązywanie konfliktów, Metody rozwiązywania konfliktów
Manager, Negotiations, Conflict situations, Employees conflicts, Solving conflicts, Conflicts solving methods
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie zagadnień dotyczących zaangażowania menedżera w sytuacje konfliktowe w charakterze tzw. trzeciej strony. Autor charakteryzuje kryteria, na podstawie których oceniana może być jakość podjętej przez menedżera interwencji. Omawia możliwe do zastosowania style interwencji oraz sposób, w jaki przyczyniają się one do rozwiązania konfliktu. Zachęca do bardziej przemyślanego wyboru sposobu interwencji.

The article presents a manager's involvement in a conflict situation as a third party, characterising the basic criteria to evaluate managerial intervention. They concern the enterprise is benefit, the extent of parties' satisfaction, justice, typical negotiation errors, relations among participants and the costs incurred. Good knowledge of the above-mentioned criteria helps a manager select the best method of conduct. There is a strong, although misleading, conviction on the part of many managerial staff that there is only one, universal kind of intervention. The article presents other possible ways of intervention, pointing out their relation to the already referred to criteria. Results of empirical studies mentioned in the article prove the limited scope of managerial interventions. In case of conflict, managers are either reluctant to get involved in resolving it or adopt the arbitrary position of "inquisitorial investigator". The evidence of long-duration studies proves that parties' deep involvement in reaching an agreement at each stage of the conflict brings the best results. Thus, the need for broader us of mediation techniques in managerial practice. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1427-3500
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu