BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karwińska Anna (Wydział Gospodarki i Administracji Publicznej)
Tytuł
Perspektywy edukacji do dialogu
The Prospect of Education for Dialogue
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2004, nr 661, s. 43-58
Słowa kluczowe
Edukacja, Dialog społeczny, Rozwój społeczny, Socjologia kultury
Education, Social dialogue, Social development, Sociology of culture
Uwagi
summ.
Abstrakt
We współczesnym świecie, coraz bardziej połączonym więzami gospodarczymi, politycznymi i społecznymi, dialog staje się bardzo ważnym sposobem komunikowania się z innymi. W artykule przedstawiono dialog jako ważny element życia społecznego. Następnie omówiono nowe uwarunkowania rozwoju dialogu międzykulturowego w Polsce okresu transformacji.

The increasing differentiation of culture, religion and world views in the modern age may be perceived as an asset, a social resource that fosters development through the utilization of diverse experience and perspectives. Yet, this "asset" may be a source of conflict and social problems. On the one hand, scientific and technological development, the ability to move rapidly from one place to another, and the markedly increased potential to send and receive Information make us all citizens of the "global village", in which an infinite number of potential contacts and interactions exist, and where geographical distance loses its significance. Yet does this "accessibility" and "shrinking" of the world also mean "accessibility" in the cultural and social sense? Do any hard-and-fast rules or "cultural minimum" exist in reference to which we can reach global consensus? In this sense, dialogue is one of the most important problems of our time. Yet, the history of the world provides us with spectacular evidence that a clash of cultures is more common than dialogue. Cultural dialogue is not only an international - and for many, an abstract - task. The ability to initiate and maintain a dialogue is already decisive and will increasingly determine the chances of states, nations, regions, cities, corporations, firms and individuals to assume a position in world "rankings" that is in line with aspirations and to survive in an increasingly competitive world. In this article, the author presents the issue of education for dialogue, defines "competencies for dialogue", as well as the factors important for the development of attitudes and opinions, including openness, tolerance and joint participation. Finally, the author presents three levels of "cultural maturity", encompassing competencies for dialogue as well. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Barber B., R., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2000.
  2. Biro M., i in., Process Models. The Impact of National Cultural Factors on the Effectiveness of Process Improvement Methods: The Third Dimension, Software Quality Professional 2002, vol. 4, nr 4, wrzesień.
  3. Czarnawska M., M., Tajniki dialogu, Sokrates, Warszawa 1992, s.8.
  4. Dyczwski L., Postawa chrześcijanina wobec innej kultury [w:] Tożsamość polska i otwartość na inne społeczeństwa, red. L. Dyczewski, KUL, Lublin 1996.
  5. Fostakowska A., Pójdę do cyganów, "Gazeta Wyborcza", 19 czerwca 2001.
  6. Global Y., Yu., Global Awareness and Academic Performance among College Students [w:] Innovative Approaches to Intercultural Education, red. K. Häkkinen,. Jyväskylä 1999.
  7. Huntington S., P., Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997, s.6.
  8. Kroeber A., Kluckhohn C., Culture, Papers of the Peabody Museum, Cambridge 1952, vol. 47, nr 1, s.180.
  9. Łoziński K., Muzeum barbarzyństwa, "Wprost", 11 marca 2002.
  10. Nenzel M., Czeczeni, Rumuni, Ormianie..., "Polityka", 15 września 2001.
  11. Paciorek A., Nauczyciel nie pomaga, ale wspomaga, "Rzeczpospolita", 9 grudnia 2002.
  12. Palska H., Bieda i bogactwo, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001.
  13. Pol M., Dzicz szaleje, "Gazeta Wyborcza", 19 czerwca 2001.
  14. Triandis H., Subjective Culture and Interpersonal Relations across Cultures [w:] Issues in Cross-cultural Research, red. L. Loebl-Adler, Annals of the New York Academy of Sciences 1997, nr 285, s.423.
  15. Wieczorek D., Problem niepoprawny politycznie, "Polityka", 16 listopada 2002.
  16. Wprowadzenie do tematyki numeru specjalnego poświęconego "dialogowi kultur", "Deutschland" 2000, nr 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu