BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dobrodziej Justyna
Tytuł
Planowanie strategiczne w gminie
Strategic Planning
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1023, s. 201-207, bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Gmina, Planowanie strategiczne, Rozwój lokalny
District, Strategic planning, Local development
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu było przybliżenie roli, jaką pełni proces strategicznego planowania w lokalnej gospodarce. Rozważania rozpoczynają dywagacje nad zdefiniowaniem istotnych, a mylnie stosowanych pojęć. Otóż w literaturze przedmiotu często zdarza się, iż terminy projekt, plan i program strategiczny funkcjonują zamiennie. Wielu autorów zwraca uwagę, że jest to podejście niewłaściwe, a bogata literatura w tym zakresie pozwala na zrozumienie istotnych różnic pomiędzy tymi zagadnieniami.

The main objective of the article is to present basic rules of strategic planning at the gmina's level. The article indicates the position of strategic planning in the management process. It presents possible ways of defining the long term development objectives and describes the main stages of strategic planning. Benchmarking and SWOT analysis are also presented as the important method of strategic analysis. The article indicates the significance of strategic plans in local development process and emphasizes a great importance of local community's participation in the creation of strategic development plans. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Domański T., Planowanie i programowanie rozwoju w kontekście reformy ustrojowej państwa, [w:] Planowanie i programowanie rozwoju w świetle reformy ustrojowej państwa, Zarząd Miasta Zgierza. Agencja Rozwoju Komunalnego, Zgierz 1998.
  2. Frankowski Z., Marketing w zarządzaniu gminą, [w.] Działalność marketingowa gmin Zarys ujęć marketingu terytorialnego. Praca zbiorowa pod redakcją Z. Frankowskego, Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, Ciechanów 2000.
  3. Jeżak J., Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Łódź l990.
  4. Kłosowski W., Warda J., Wyspy szans. Jak budować strategie rozwoju lokalnego? Warda & Kłosowski Consulting, Bielsko-Biała 2001, Biblioteka Rozwoju Lokalnego.
  5. Miszczuk A., Strategia rozwoju gminy, [w.] Zarys ekonomiki gminy. Praca zbiorowa pod redakcją W. Gorzym-Wilkowskiego, A. Miszczuka, M. Miszczuka, K. Żuka, Nobertinum, Lublin 1999.
  6. Nowakowska A., Strategia jako narządzie stymulowania rozwoju gminy, [w:] Strategiczne problemy rozwoju miast i regionów. Praca zbiorowa pod redakcją A. Jewtuchowicza, Zakład Ekonomiki Regionalnej i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
  7. Pene L, Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie, systemowe działanie, Placet, Warszawa 1994.
  8. Penc-Pietrzak I., Strategie biznesu i marketingu., Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000. Biblioteka Menedżera.
  9. Promocja inwestycji zagranicznych w Polsce. Ustalanie celów i strategii rozwoju gospodarczego w gminach, PAIZ, Warszawa 1997.
  10. Warowicki M., Partycypacja społeczna - test na samorządność, "Wspólnota" 1999 nr 49.
  11. Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy, [w:] Samorząd terytorialny a rozwój lokalny. Praca zbiorowa pod redakcją M. Majchrzaka i A. Zalewskiego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2000. Monografie i Opracowania nr 483.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu