BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Krzakiewicz Kazimierz
Tytuł
Innowacje w zarządzaniu antykryzysowym
Innovation in Anti-critical Management
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1045, s. 90-99, bibliogr. 8 poz.
Tytuł własny numeru
Zmiana warunkiem sukcesu : zmiana a innowacyjność organizacji
Słowa kluczowe
Potencjał innowacyjny, Innowacje, Innowacyjność przedsiębiorstw, Zarządzanie w kryzysie, Sytuacje kryzysowe, Cykl życia produktu, Projekty innowacyjne, Innowacje w zarządzaniu
Innovation potential, Innovations, Enterprise innovation, Crisis management, Crisis situations, Product life cycle, Innovative Projects, Innovations in management
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule podjęto temat kryzysu i ryzyka procesów innowacyjnych oraz podano przykłady typów innowacji.. Omówiono decyzje innowacyjne, potencjał innowacyjny przedsiębiorstwa oraz strategię innowacyjną w kontekście zarządzania antykryzysowego.

For any social system to be successful, it needs to develop on a continuous and stable basis. Development means that a new quality is achieved that defines intensity and permanence of an organisation, and its growth. No matter how well a business is doing, if its management is not focused on mastering new technologies whereby new or higher-quality products can be manufactured in a cost-effective manner, such business runs a risk of losing its competitive advantage. The result would be a weaker market position, a significant loss of costumer base and deterioration in financial performance. This tends to bring about crises within organisations, and may lead to a company's downfall. The problem is particularly acute for economies where stable market systems are only being developed. What can be seen here is an overall loss of manufacturing competitiveness, inability to implement innovative projects, and a lack of comprehensive innovation policy on the government's part. Economic crises intensify innovation crises as manifested by an abrupt loss of efficiency in managing innovation creation and implementation processes, loss of sources of funding for such projects, and curtailed activities of research teams. In this light, searching for solutions to the problem of innovation process management should be treated as a significant ob ective for crisis management.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Acs Z., Andretsch D.B. (1988), Innovation in Large and Small Firms: An Empirical Analysis, "The American Economic Review", t. 78, nr 4, wrzesień.
  2. Allaire Y., Firsirotu M E. (2000), Myślenie strategiczne, PWN, Warszawa. Kotler P. (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Feiberg SJA, Warszawa.
  3. Magaziner I.C., Patinkin M. (1989), Fast Heat: How Korea Won the Microware War, "Harvard Business Review", styczeń-luty.
  4. Marsh B. (1995), A Corporate Tragedy: The Agony of International Harvester Company, Doubleday & Co., New York.
  5. Nelson P. (1981), Corporations in Crisis, Praeger Publishers, New York.
  6. Nizard G. (1998), Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji, PWN, Warszawa.
  7. Von Hippel V. E. (1998), The Source of Innovation, Oxford Univ. Press, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu