BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Prinz Aloys
Tytuł
Podatek od wartości dodanej (VAT) w Unii Europejskiej - koncepcja, rozwój i wybrane problemy
Value Added Tax (VAT) in the European Union: Concept, Development and Some Problems
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2005, nr 1056, s. 194-210, bibliogr. 31 poz.
Tytuł własny numeru
Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód - aspekty ekonomiczne : (ze szczególnym uwzględnieniem Polski)
Słowa kluczowe
Podatek od wartości dodanej (VAT), Podatki
Value Added Tax (VAT), Taxes
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono zasady VAT oraz zasady pobierania tego podatku z tytułu transakcji międzynarodowych. Ukazano możliwe rozwiązania wraz z ich ekonomicznymi implikacjami oraz krótki przegląd historii VAT we Wspólnocie Europejskiej i w Unii Europejskiej. Zamieszczono również analizę zmian przepisów VAT, które należałoby wprowadzić by podatek ten stał się bardziej efektywny, przegląd i ocenę kilku propozycji zmian.

Creation of the Common Market within the EU resulted in some problems related to the taxation of goods and services. In particular, this is the case of VAT since its collection across national borders requires the control at these borders if the VAT follows the so called destination principle. According to this principle, the VAT is to be collected in that country where goods or services arc consumed. For that reason, exports are VAT-free and imports are taxed at the borders. Abolishing border controls requires a complex control system in order to secure the VAT payment in international transactions. Subsequent to that, different tax rates in national VAT systems and weaknesses in the border control enable the misuse of the VAT system. To avoid this crucial question is whether the commodity destination principle should be replaced by the origin principle. Another question is whether the VAT rates should be harmonized among the EU countries. In contrast to that, in the subject literature an alternative solution, and namely the so called VIVAT, has been proposed. It is discussed in the paper. The paper's final conclusion is that the VIVAT might be a viable solution without giving up the commodity destination principle. However, with respect to some new problems being caused by the Internet, the transition to the origin principle may turn out to be inevitable. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Beck H., Prinz A. (1999), Ökonomie des Internet, Campus, Frankfurt-New York.
  2. Bird R.M., Gendron P.-P. (2000), CVAT, VIVAT, and Dual VAT: Vertical "Sharing" and Interstate Trade, International Tax and Public Finance, vol. 7, s. 753-761.
  3. Bird R.M., Gendron P.P. (1998), Dual VATs and Cross-border Trade: Two Problems, One Solution? International Tax and Public Finance, vol. 5, s. 429-442.
  4. Birkenfeld W. (2001), Mehrwertsteuer der UE. Die 6. USt-Richtlinie mit Erläuterungen, 4. Aufl., Schmidt, Bielefeld.
  5. Bovenberg L. (1994), Destination- and Origin-based Taxation under International Capital Mobility, International Tax and Public Finance, vol. l, s. 247-273.
  6. Cnossen S. (1998), Global Trends and Issues in Value Added Taxation, International Tax and Public Finance, vol. 5, s. 399-428.
  7. Commission of the European Communities (2001). Report from the Commission on Reduced VAT Rates Drawn up in Accordance with Article 12(4) of the Sixth Council Directive of 17 May 1977 on the Harmonisation of the Laws of the Member States Relating to Turnover Taxes – Common System of Value Added Tax: Uniform Basis of Assessment, COM(2001) 599 final.
  8. Ebrill L., Keen M., Bodin J.-P., Summers V. (2002), The Allure of the Value-added Tax, Finance & Development, June, s. 44-47.
  9. European Commission (2002), VAT on Electronic Commerce, URL, http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/taxation/ecommerce/vat_en.htm [21.08.2002].
  10. European Commission (2000), Tax Policy in the European Union, Luxembourg. European Union in the US (2002), Value Added Tax. Practical aspects, [w:] Internet: URL: http://www.eurunion.org/legislat/VATweb.htm [17.04.2002].
  11. Fehr H., Rosenberg Ch., Wiegard W. (1995), Welfare Effects of Value-added Tax Harmonization in Europe, Springer, Berlin et al.
  12. Fehr H., Rosenberg Ch., Wiegard W. (1993), Grenzüberschreitende Umsatzbesteuerung in Europa, WiSt 21, Jg. (1993), s. 534-540.
  13. Genser B. (2001), Coordinating VATs between Mrnber States, Discussion paper, Department of Economics, University of Konstanz, Germany, September 2001 (revised).
  14. Homburg St. (1997), Allgemeine Steuerlehre, Vahlen, München.
  15. Hyman D.N. (1999), Public Finance. 6lhed., The Dryden Press,: Fort Worth et al.
  16. Keen M. (2000),: VIVAT. CVAT and All That: New Forms of Value-added Tax for Federal Systems, IMF Working Paper WP/00/83. International Monetary Fund.
  17. Keen M., Smith St. (2000), Vivat VlVAT!, International Tax and Public Finance, vol. 6, s. 741-751.
  18. Keen M., Smith St. (1996), The Future of Value Added Tax in the European Union, Economic Policy, vol. 23, s. 375-411 and s. 419-420.
  19. Krause-Junk G. (1991/92), Die europäische Mehrwertsteuer und das Urspnmgslandprinzip, Finanzarchiv. N.F.. Bd. 49, s. 141-153.
  20. Lockwood B., de Meza D.. Myles D. (1995), On the European Union VAT Proposals: The Superiority of Origin over Destination Taxation, Fiscal Studies, vol. 16, s. 1-7.
  21. Lohse G. (2001), Allgemeine Steuerlehre, Steuern auf Umsatz und Gewerbeertrag, Cornelsen, Berlin.
  22. Musgrave R.A., Musgrave P.B., Kullmer L. (1988), Die öffentlichen Finanzen in Theorie und Praxis, Bd. 2,4th ed., Tübingen.
  23. N.N. (2001), VAT refund of Polish VAT, Official Journal of the European Communities C 81 E/90 of 13 March 2001, s. 90.
  24. Peffekoven R. (2001), Der Gesetzgeber fördert die Steuerhinterziehung, Frankfurter Allgemeine Zeitung nr 185, 11.08.2001, s. 16.
  25. Peffekoven R. (1978), Die Besteuerung des internationalen Handels, WiSt, 7, Jg. (1978), s. 163-169.
  26. Prinz A. (2002), Steuern und Internet aus finanzwissenschaftlicher Sicht, [w:] Goldschmidt N. (Hrsg.). Viertes Freiburger Wirtschaftssymposiiun, Baden-Baden 2002 (forthcoming).
  27. Siegel Th., Bareis P. (1999), Strukturen der Besteuerung, 3'J ed., Oldenhourg, München-Wien.
  28. Smith St. (1996), VIVAT - a proposal for the reform of VAT in the HE, Internet: URL: http://www.ucl.ac.uk/-uctpal5/vivat.htmt23.08.2002].
  29. Stout D. (1973), Value-added Taxation, [w:] Crick B., Robson W.A. (eds.). Taxation Policy, Hardmonsworth, Middlesex, Baltimore, Maryland and Ringwood, Victoria, Penguin, s. 183-200.
  30. Widmann W. (2002), Umsatzsteuer auf innergemeinschaftliche Lieferungen: Rechtliche Anforderungen im Vergleich zur wirtschaftlichen Realität, Betriebs-Berater 57. Jg., H. 26, 26. Juni 2002, s. 1346-1349.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu