BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kulczyk Alina
Tytuł
Właściwości usług medycznych a wybór modelu zarządzania zakładem opieki zdrowotnej
Characteristics of Medical Services vs. Management Methods Selection in a Health Care Enterprise
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1023, s. 659-667, bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Placówki służby zdrowia, Zarządzanie placówkami służby zdrowia, Standardy opieki zdrowotnej
Medical facilities, Medical facilities management, Healthcare standards
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autorka przeanalizowała cechy usług medycznych oraz cechy sektora zdrowotnego i przedstawiła właściwości usług medycznych w kontekście ich jakości. Analiza aktualnych tendencji w zarządzaniu organizacjami, podpowiedziała autorce, że wymaganiom stawianym przed jednostkami służby zdrowia, najbardziej odpowiadają modele organizacji uczącej się i inteligentnej, organizacji, dla której nieustanne, wewnętrzne uczenie się jest podstawą istnienia.

Medical services belong to the group of professional services - they are characterised by strong Information asymmetry between the provider who has a large knowledge and the customer who is ignorant. Direct result of this situation are specific determiners of quality according to which a customer creates his opinion about the service and particularly about its quality. The subjective aspect of quality, affected by emotions and functional values, gains greater significance. Patient's subjective impressions predominate over objective ones based on therapeutic result of the medical service. Because medical services are professional once based on constantly updated knowledge and the factors affecting health care sector made it turbulent, it appears that management principles that used to be effective have already become insufficient. Medical sector units have to undergo structural transformations. In the author's opinion the most suitable organization model is the model of self-teaching and its advanced form - intelligent organization. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Daszkowska M., Usługi. Produkcja. Rynek. Marketing, PWN, Warszawa 1998.
  2. Grudzewski W., Hejduk L, Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa 2000.
  3. Hułub J., Kierunki rozwoju marketingu na rynkach usług medycznych, "Przegląd organizacji" 2001 nr 6.
  4. Krawczyńska A., Trzmielak D., Jakość usług medycznych, "Przegląd organizacji" 2001 nr 2.
  5. Lukas W., Borek A., Kultura, moralność, etyka w praktyce lekarza rodzinnego, "Zdrowie i zarządzanie" 2003 nr 1.
  6. Mikuła B., W kierunku organizacji inteligentnych, Antykwa, Kraków 2002.
  7. Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M., Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych, CeDeWu, Warszawa 2003.
  8. Shortell S., Kaluzny A., Podstawy zarządzania opieka zdrowotną, Vesalius, Kraków 2001.
  9. Sikorski C., Profesjonalizm. PWN, Warszawa 1995.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu