BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Muszyńska Władysława
Tytuł
Regionalne zróżnicowanie potencjału handlu detalicznego w Polsce
Regional Diversification of Retail Trade Potential in Poland
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1052, s. 222-238, bibliogr. 15 poz.
Tytuł własny numeru
Badania przestrzenne rynku i konsumpcji a polityka regionalna Unii Europejskiej
Słowa kluczowe
Rozkład przestrzenny, Handel detaliczny, Rozwój regionalny, Przestrzenna analiza porównawcza, Badanie rynku, Sieci handlowe, Przestrzenne ujęcie rynku
Spatial distribution, Retail trade, Regional development, Comparative spatial analysis, Market research, Chain stores, Spatial analysis of a market
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule poddano analizie i ocenie liczbę jednostek handlu detalicznego w przestrzeni województw oraz zakres zróżnicowania terytorialnego stanu i struktury ilościowo-jakościowej handlu w Polsce. Podstawę oceny nasycenia siecią handlową danego województwa stanowi liczba ludności województw i jej udział w ogólnej liczbie ludności kraju w porównaniu ze wskaźnikami charakteryzującymi potencjał i strukturę handlu.

The article attempts at showing the arrangement of the regional retail trade network, cross-sectioned in provinces. A thesis was adopted about formed organizational and spatial structure of retail trade being a result of the 15-year old transformation period in the polish economy. The vital role of the retail trade in the development of regions was presented due to attracting foreign capital as a result of spatial expansion of foreign trade networks. The number of shops and trade floor surface, the organizational and spatial structure of trade in Poland in the year 2002, and the dynamics of network development in provinces was discussed. High correlation between the retail trade spatial structure and the spatial distribution of population was shown. The analysis of the trade structure according to organizational forms enabled to evaluate the qualitative changes in retail network expressed by the growing share of large shops (hypermarkets, supermarkets, department stores) in the province potential and the degree of spatial diversification. The share of foreign ownership in the structure of provinces retail trade potential was evaluated. This share shows diverse interest of the EU countries in the regional markets what is connected with their market, demographic and social attractiveness. In the end data on the trade structure in some EU countries and market potential of the 10 biggest trade companies in Europe in 2003 were enclosed. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dystrybucja dziś i jutro, „Handel" 2003 nr 11, (wyniki badań Gfk/Eurohandel).
  2. Handel detaliczny, red. J. Szumilak, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004 nr 4.
  3. Handel po europejsku, „Handel" 2004 nr 7.
  4. Jerczyńska M., Sokołowska K., Handel w Polsce i w Unii Europejskiej, „Życie Handlowe", 2003.
  5. Kłosiewicz-Górecka U., Więcej sklepów, „Handel" 2002 nr 10, według Raportu o stanie handlu wewnętrznego w 2001 r. opracowanego przez IRWiK na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.
  6. Muszyńska W., Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce i na Dolnym Śląsku - struktura branżowa i przestrzenna, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, AE, Wrocław (w druku).
  7. Nowoczesne kanały dystrybucji jako główne miejsca dokonywania zakupów w Europie Centralnej, „Handel" 2004 nr 5, za: Schopping Monitor CEE 2003/2004 Incoma Research, Gfk Praha podano strukturę detalu na Węgrzech.
  8. Pilarczyk B., Kompozycja elementów marketingu-mix w handlu, [w:] B. Pilarczyk, M. Sławińska, H. Mruk, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001.
  9. Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001.
  10. Program rozwoju handlu wewnętrznego do 2003 roku, Ministerstwo Gospodarki. Departament Handlu i Usług, Warszawa 2000.
  11. Rynek wewnętrzny w 2001 r., GUS, Warszawa 2002.
  12. Rynek wewnętrzny w 2002 r., GUS, Warszawa 2003.
  13. Sullivan M., Adcock D., Marketing w handlu detalicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  14. Szulce H., Struktury i strategie w handlu, PWE, Warszawa 1998.
  15. Śmigielska G., Oferta usługowa handlu detalicznego, [w:] Handel detaliczny, red. J. Szumilak, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu