BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mruk Henryk, Pilarczyk Bogna
Tytuł
Przesłanki rozwoju miejskich centrów handlowych
Premises of Development for City Trade Centres
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2000, nr 852, t. 2, s. 272-277
Słowa kluczowe
Gospodarka miasta, Hipermarkety, Rozwój handlu, Supermarkety, Materiały konferencyjne, Centra handlowe
Urban economy, Hypermarkets, Trade development, Supermarkets, Conference materials, Shopping centres
Uwagi
summ.
Abstrakt
Centra handlowe pozwalają na dokonywanie zakupów przez całe rodziny. Sukces tych centrów uzależniony jest od: lokalizacji; dostępności komunikacyjnej; podstawowej struktury centrum handlowego; dodatkowych atrybutów centrum. Najczęściej na obszarze miasta wyodrębnia się następujące poziomy ośrodków handlowych: ośrodek centralny; ośrodki dzielnicowe; ośrodki/centra osiedlowe; ośrodki specyficzne; handel podstawowy. Od 1989 r. w Polsce obserwuje się rozwój ośrodków handlowych na obrzeżach miast. Natomiast doświadczenia brytyjskie, niemiecki i francuskie wskazują na tendencję do lokalizacji ośrodków handlowych w centrum miasta. Rozmieszczanie ośrodków w śródmieściu ma swoje zalety: wzajemne powiązania w zakresie funkcjonowania sklepów i biznesu w centrum miasta; możliwość dokonywania zakupów szerokiej gamy produktów; łatwiejszy dostęp i obsługa klientów nie dysponujących własnymi środkami transportu; możliwość wyposażenia centrum w dodatkową infrastrukturę; wzmocnienie potencjału ekonomicznego centrum miasta dla przeprowadzenia konserwacji i modernizacji istniejących obiektów mieszkaniowo-usługowych. Walka konkurencyjna w handlu polskim toczy się w dużej mierze o przyciąganie klientów spoza naturalnego regionu obsługi.

In the years we can observe dynamic extension of trade centres located in both: the city centres and downtown's. This is a result of feedback between the change of consumers' needs and behaviours and new possibilities in trade. Consumers are more and more concerned about the convenience of shopping and want to take advantage of promotion, many events and special atmosphere of trade centre. For those reasons the suitable location of trade centre is needed, good accessibility and proper identity system. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu