BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dobrowolska Anna, Wasilewicz Maria
Tytuł
Zarządzanie utrzymaniem w ruchu urządzeń w koncepcji TQM
Maintenance Management in the TQM Concept
Źródło
Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Konferencje (23), 2003, nr 73, s. 78-87, bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Organizacja i zarządzanie, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Jakość, Zarządzanie jakością, Zarządzanie przez jakość, Globalne zarządzanie utrzymaniem ruchu (TPM)
Organisation and management, Enterprise management, Quality, Quality management, Total Quality Management (TQM), Total Productive Maintenance (TPM)
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
TQM to koncepcja kompleksowego zarządzania organizacją wymuszająca aktywność wszystkich jej członków. Wdrożenie TQM do organizacji rozpoczyna się na najwyższym szczeblu zarządzania i wymaga zaangażowania pracowników niższych szczebli zarządzania. Problematyka wdrażania TQM na najwyższym szczeblu zarządzania jest dość dobrze omówiona w literaturze przedmiotu, stosunkowo mało miejsca poświęca się natomiast problematyce wdrażania zasad TQM na najniższych szczeblach zarządzania. W referacie przedstawiono sposób wdrażania TQM - zgodnie z koncepcją kompleksowego produktywnego utrzymania ruchu (TPM) - wśród pracowników zajmujących się utrzymaniem w ruchu maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwie. Omówiono historię i istotę TPM oraz typowy model wdrażania koncepcji TPM do organizacji. Przedstawiono również korzyści jakie przynosi realizacja koncepcji TPM oraz trudności i bariery jakie napotykają przedsiebiorstwa wdrażające tą koncepcję. (oryg. streszcz.)

TQM is the concept of total management, in which all the employees have to participate in all activities of the organization. Implementing TQM begins from the top level of the organization, and then introduces gradually all lower level employees. The initial stages of implementing TQM are discussed well in the literature of quality management, but there is not much information on implementation of the idea of TQM at the lowest level of management. In the paper the history and idea TPM is described. Typical framework of implementing TPM is presented. Benefits of applying TPM as well as problems of its implementation in company are shown. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Carannante, T.; Haigh, R.H., Implementing total productive maintenance: A comparative study of the UK and Japanese foundry industries, Total Quality Management, 1996, Vol. 7, No. 6,605-612.
  2. Chen F., Benchmarking: preventive maintenance practices at Japanese transplants, International Journal of Quality & Reliability Management, 2000, Vol. 11, No. 8, 19-26.
  3. Mcadam, R., Duffner, A., Implementation of total productive maintenance in support of an established total quality programme, Total Quality Management, 1996, Vol.7, No. 6, 613-630.
  4. Mcadam R., Mcgeough F., Implementing total productive maintenance in multi-union manufacturing organizations: overcoming job demarcation, Total Quality Management, 2000, Vol. 11, No 2, s. 187-198.
  5. Ljungberg O., Measurement of overall equipment effectiveness as a basis for TPM actives, International Journal of Operations & Production Management, 1998, Vol. 18, No. 5,495-507.
  6. Willmot P., Total Quality with Teeth, The TQM Magazine, 1994, Vol.6, No. 4,48-50.
  7. Yamshina H., Challenge to world-class manufacturing, International Journal of Quality & Reliability Management, 2000, Vol. 17, No 2, 132-143.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-9484
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu