BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czerwonka Sylwester
Tytuł
Globalizacja a rynek telekomunikacyjny
Globalization Telecommunication Market
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2000, nr 877, s. 7-14, bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Globalizacja gospodarki, Globalizacja działań przedsiębiorstwa, Telekomunikacja, Usługi telekomunikacyjne, Infrastruktura telekomunikacyjna, Alianse strategiczne, Oczekiwania klientów
Economic globalization, Globalization of enterprise activity, Telecommunication, Telecommunications services, Telecommunication infrastructure, Strategic alliances, Customer expectations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Tematem referatu jest proces przemian w usługach telekomunikacyjnych i informatyzacyjnych na polskim i międzynarodowym rynku. Autor omówił zachodzące zmiany, które jako efekty globalizacji w zakresie działań tego sektora, jak i w zakresie handlu usługami łączności (umowy międzynarodowe), są również odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów (głównie tzw. klientów biznesowych), a także wynikiem prężnie rozwijających się technologii łączności, m.in.: Internetu, telefonii stacjonarnej i komórkowej.

Progressive phenomenon of economy globalization is quickly entering telecommunication sector. The necessity to apply new, flexible methods of management becomes an indispensable element of modern organization management. Constantly an increasing need for teleinformation services augurs increased development of this area of economic activity, especially Internet. Globalization consists in holstic approaching clients' needs and expections in relation to popularizing new inclinations and tendencies and owing to mass access to information media. On the other hand, an increasing segmentation of market becomes distinct, which can also be observed in Poland by separating so-called business clients. The development of telecommunication in our country is conditioned by the necessity to obey resolutions from international and domestic agreements which contribute to market liberalization. Cellular telephones, which to a higer and higer degree make an alternative for stationary ones, are quicly becoming widespread. The share of additional services increase in the total sum of services provided by telecommunication operators. Financial-investment attractiveness of teleinformation division decides, among other things, about the increased rate of fusions and take-overs which aim is to build not only international, but also world-wide presence in the market that would allow to apply the scale of advantages gained by a global telecommunication operator. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu