BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zając Czesław
Tytuł
Strategia przedsiębiorstwa po zmianie właściciela - wyniki badań
Business Strategies after a Change of an Owner - Research Results
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1025, s. 120-128, bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Strategia przedsiębiorstwa, Badania ankietowe
Enterprises, Enterprise management, Corporation strategies, Questionnaire survey
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA SA, Grupa Kapitałowa LUKAS (LUKAS Bank SA i LUKAS SA), Hutmen SA, 3 M Viscoplast SA, PMPoland SA, Polar SA, Bombardier Transportation Sp. z o.o., Wrobir SA, Polifarb Cieszyn-Wrocław SA, Bank Zachodni WBK SA
, , , , , , , , ,
Abstrakt
Omówiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2002-2003 w 10 dużych przedsiębiorstwach różnych branż, zlokalizowanych we Wrocławiu i Jeleniej Górze. Badania te poświęcone były analizie społecznych i organizacyjnych problemów fuzji i przejęć, które miały miejsce w tych przedsiębiorstwach w ostatnich latach. Uzyskane wyniki wskazują na zróżnicowane podejście podmiotów przejmujących do strategii i planów strategicznych podmiotów przejmowanych.

Business strategies are one of the key elements of a company facing changes caused by a new owner. Results of research made by the author of this paper in ten big companies located in Wrocław and Jelenia Góra, where processes of one- and multi-times acquisitions and mergers took place, indicate a differenciated approach of the new owners to the strategies acquisied or joint companies. The new owner can change totally or partially business strategy of acquired company or can realize it without changes.Different situations as a result of character and reasons of acquisition and the scope of buyers (big corporation or individual investor) should be taken into consideration. Changes in supervisory council and board members, and on the key managerial posts as well as changes in the field of human resources management and organizational culture are very often the strategic effect of ownership changes.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Aniszewska G., Proces integracji w fuzjach i przejęciach. Rola kultur organizacyjne, AE, Wrocław 2002, PN AE we Wrocławiu nr 951.
  2. Carr D.K., Hard K.J., Trabant W.J., Zarządzanie procesem zmian, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  3. Helin K., Zorde K., Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw, FRR, Warszawa 1998.
  4. Porter M.E., Competitive Advantage, The Free Press, New York 1985.
  5. Szczepankowski J.P., Fuzje i przejęcia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu