BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jonas Agata (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Evaluating an Enterprise's Competitive Position
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2004, nr 663, s. 59-68, bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Strategia konkurencji, Strategia rozwoju przedsiębiorstwa
Enterprise competitiveness, Competition strategy, Company development strategy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Właściwie przeprowadzona analiza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa jest podstawą do budowania przyszłości przewagi konkurencyjnej i podejmowania decyzji o metodach konkurowania. W pracy omówiono najczęściej stosowane wyznaczniki pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa: udział w rynku i sytuację finansową (dochodowość) firmy. Następnie przedstawiono wybór czynników determinujących pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa.

Effective performance on the market requires that a series of analyses both on the business environment and the enterprise itself be conducted. One such analysis is an evaluation of the effects of a company's activities as well as its market position. A well-conducted analysis of a company's competitive position serves as the basis for building future competitive advantage and taking decisions on competitive strategies. In this article, the author discusses the basic measures that describe a company's market position and how this is definied. The author demonstrates that proper identification of a company's position is difficult and that applying several measures (such as market share and rate of return), especially on their own, may lead to error. In essence, there are two stages in evaluating a competitive position: identification of the key factors that determine the company's position and an evaluation of those factors. Both stages require an analysis of three aspects of the company: its internal situation, its competitors, and its clients. Hence, to assess an enterprise's position on the market requires comprehensive analysis and much effort. Still, the claim may be advanced that the ability to evaluate correctly a company's market position and draw the appropriate conclusions - if not one of the chief means of attaining competitive advantage - is certainly a'.guarantee of the company's presence and success on the market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Boulton R., Libert B., Samek S., Odczytując kod wartości, WIG-Press, Warszawa 2001.
  2. Day G.S., Wensley R., Assessing Advantage: A Framework for Diagnosing Competitive Superiority, „Journal of Marketing" 1988, nr 4.
  3. Garbarski L., Wybór rynku docelowego przez przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji [w:] Marketing jako czynnik i instrument konkurencji, Szkolą Główna Handlowa, Warszawa 1993.
  4. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  5. Porter M., Cluster and the New Economics of Competition, „Harvard Business Rewiev" 1998, November-December.
  6. Slack N., The Importance — Performance Matrix as a Determinant of Improvement Priority, „The International Journal of Operations and Production Management" 1994, nr 5.
  7. Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 1995.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu