- Autor
- Krajewski Karol
- Tytuł
- Produkty regionalne jako szansa konkurencyjności polskich firm sektora żywnościowego na wspólnym rynku Unii Europejskiej
Regional Products as an the Chance Competitiveness of Polish Food Sector Firms on the European Union Common Market - Źródło
- Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2003, T. 5, z. 3, s. 75-79, bibliogr. 9 poz.
- Słowa kluczowe
- Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Rynek żywności, Rynki międzynarodowe, Regionalizm, Produkcja żywności
Enterprise competitiveness, Food market, International market, Regionalism, Food production - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Celem podjętych w pracy rozważań była analiza uwarunkowań sytuacji rynkowej produktów regionalnych w Polsce na tle sytuacji prawnej tych produktów w Unii Europejskiej oraz próba oceny szans konkurowania polskich produktów regionalnych na wybranych segmentach wspólnego rynku UE. (skróc. oryg. streszcz.)
This article describes the EU and Polish legal and market arrangements governing the registration of designations of origin and geographical indications. By protecting uniqueness and traditional recipes of the their agri-food products, the 15 Member States preserve also the continuity of their of own cultural diversity. The ability to enjoy the protection of names of origin and geographical marks opens up additional opportunities for producers to sell their products, while consumers have a wider choice of agri-food products that can satisfy even the most discerning palates. In Polish Food Market it describes the role played, the tasks entrusted to, and the procedures folio-wed by the Patent Office. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Czechowski P. (2001): Proces dostosowania polskiego prawa rolnego i żywnościowego do prawa Unii Europejskiej. Twigger S.A., Warszawa, s. 280.
- Komor M. (2000): Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Krajewski K., Kołakowska-Paszkiewicz A., Tul-Krzyszczuk A. (2003): Produkty i potrawy regionalne jako dziedzictwo kulturowe i szansa rozwoju polskiej turystyki. Materiały III Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju turystyki" Rzucewo 22-24 maja 2003, s. 5.
- Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 o ochronie znaków geograficznych i nazw pochodzenia dla produktów rolnych i artykułów żywnościowych.
- Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2082/92 z dnia 14 lipca 1992 r. w zakresie świadectw specyficznego charakteru, wydawanych na produkty rolne i artykuły żywnościowe.
- Sznajder A. (1999): Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Tyszkiewicz S. (2000): Ochrona nazw i znaków wyróżniających produkty rolne i żywnościowe. [W:] Praca zbiorowa (red. Nitecka E., Obiedziński M.) Prawo żywnościowe Unii Europejskiej. FAPA, Warszawa.
- Villers S. (1997): Marka kontrolowana związana z pochodzeniem produktu AOC. Serwis Informacji Rolniczej Ambasady Francji, Zbiór Zeszytów Warszawa, z. l, s. 3.
- Zwolińska J. (2002): Nazwy i znaki produktów rolnych i żywnościowych podlegające ochronie w Unii Europejskiej. Biuletyn Informacyjny MRiRW, 2002, nr 9, s. 23.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1508-3535
- Język
- pol