BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szwichtenberg Zofia, Sohlich Monika
Tytuł
Rynek margaryn i miksów w Polsce
Market of Margarines and Butter-Like Mixes in Poland
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2003, T. 5, z. 3, s. 166-170, bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Tłuszcze jadalne, Konkurowanie na rynkach branżowych, Rynek żywności, Marketing produktów żywnościowych
Edible fats, Competitiveness of products, Food market, Marketing of food products
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Ukazano zmiany zachodzące na rynku tłuszczów w Polsce w początku lat 90., przejawiające się powszechnym zastępowaniem masła i smalcu, margarynami i mixami masłopodobnymi. Systematyczny wzrost ich sprzedaży trwa} aż do 1997 roku. Potem nastąpił spadek spożycia margaryny i mixow o 3-5% rocznie. W 2001 r. udział margaryn w całkowitej sprzedaży tłuszczów żółtych wynosił 70%, masła 22%, a mixow 8%. Analitycy twierdzą, że mimo wzrostu spożycia masła kosztem mixow, poziom sprzedaży margaryny w najbliższych latach pozostanie prawie niezmieniony. Ukazano głównych konkurentów na analizowanym rynku, który tworzą w większości podmioty z kapitałem zagranicznym. Przedstawiono również wyniki badań marketingowych określających profil konsumentów margaryn i mixow, ich świadomość marek i zwyczaje używania tłuszczów. (oryg. streszcz.)

The paper shows the changes on the grease market in Poland in the early 90s of the last century. These changes manifested themselves in replacing butter with margarines and butter-like mixes. Systematic growth in their sales lasted untill 1997. Then the level of the consumption of margarine and butter-like mixes would decrease by 3,5% a year. In 2001 the contribution of margarine in total grease sales amounted to 70%, butter - 22%, butter-like mixes - 8%. Analists claim that in spite of the increase in butter consumption at the expense of butter-like mixes, the level of margarine consumption in the nearest future will remain almost unchanged. The article presents main competitors on the analysed market which consists mainly affirms with foreign capital. It also shows the results of a marketing research on the profil
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Biuletyn Informacyjny Agencji Rynku Rolnego (2000): nr 2.
  2. Do smarowania, pieczenia i sałatek (1997): Handel, nr 6.
  3. Informacje ekonomiczne (2000): Boss, nr 10.
  4. Przesyt tłuszczami? (1999): Handel, nr 10.
  5. Raport AC Nielsena za okres IV. 2000-IV. 2001.
  6. Raport Iqs. And Quant Group (2000): Świadomość marek, Profil konsumentów.
  7. Rynek tłuszczów roślinnych i przetworów zbożowych (2002): Poradnik Handlowcu, nr 12.
  8. Sohlich M. (2002): Dostosowywanie oferty produktowej do zmieniających się wymagań rynku tłuszczy i nabiału na przykładzie firmy Elmilk. Praca magisterska wykonana pod kierunkiem Z. Szwichtenberg. WEiZ, Politechnika Koszalińska, Koszalin.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu