BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Abramowicz Witold, Kowalkiewicz Marek, Kaczmarek Tomasz
Tytuł
Sekwencjonowanie obiektów uczących w inteligentnych systemach nauczania na odległość
Learning Object Sequencing
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2005, nr 1064, s. 13-22, bibliogr. 6 poz.
Tytuł własny numeru
Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą
Słowa kluczowe
Zarządzanie informacją, Zarządzanie wiedzą, Systemy z bazą wiedzy
Information management, Knowledge management, Knowledge based systems
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autorzy omówili technologię sekwencjonowania szkoleń, czyli ideę tworzenia zindywidualizowanych ścieżek szkoleń dla studenta poprzez dobór optymalnych obiektów szkoleniowych w dowolnym etapie edukacji. Podkreślono, iż sekwencjonowanie jest jedną z najbardziej popularnych technologii w rozwijanych inteligentnych systemach uczących, jednak komercyjne systemy zarządzania szkoleniami rzadko wykorzystują tę technologię.

Different e-learning technologies use learning objects as knowledge resources. The methodologies of designing learning objects focus on creating single learning objects. Most of them neglect the representation of dependencies between learning objects. The research pursued on this topic led to several solutions of the problem. None of them however is well suited for distance education in the Internet environment. Such a solution is necessary to develop methods of automatic sequencing of learning objects. In this article the authors propose a solution based on directed acyclic graphs and graph algorithms for creating such learning paths, that can be easily adopted for distance learning on the Internet. Learning objects and the dependencies between them are represented as paths in the graph. This enables reasoning based on the graph structure about the learning paths adapted for specific user requirements. The authors propose also a method of semi-automatic creation of dependencies between learning objects grounding on the knowledge extracted form the learning objects.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Hübscher R. (2000), Logically Optimal Curriculum Sequences for Adaptive Hypermedia Systems, Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-Based Systems: International Conference, AH 2000, Trente, Italy, August 2000. Proceedings. P. Brusilovsky, O. Stock and C. Strapparava, Springer-Verlag. 1147: 121-132.
  2. Hübscher R. (2001), What's in a Prerequisite, Proceedings of International Conference on Advanced Learning Technology, Washington, IEEE Computer Society.
  3. Lin J. i in. (2001), On Workflow Enabled e-Learning Services, Proceedings IEEE International Conference on Advanced Learning Technology: Issues, Achievements and Challenges. T. Okamoto, R. Hartley, Kinshuk and J.P. Klus. Madison, USA, IEEE Computer Society: 349-352.
  4. Shang Y. i in. (2001), An Intelligent Distributed Environment for Active Learning, "Journal of Educational Resources in Computing" 1(2): 17.
  5. Specht M., Oppermann R. (1998), ACE - Adaptive Courseware Environment, "The New Review of Hypermedia and Multimedia" 4(1): 141-161.
  6. Wiley D. A. (2000), Learning Object Design and Sequencing Theory, Department of Instructional Psychology and Technology, Brigham Young University: 11-131.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu