BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sobczak Elżbieta
Tytuł
Metody wielowymiarowej analizy porównawczej w kwantyfikacji konkurencyjności regionów
Methods of Multimensional Comparative Analysis in Quantification of Competitiveness of Regions
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Zarządzanie i Marketing (17), 2001, nr 885, s. 19-33, bibliogr. 12 poz.
Tytuł własny numeru
Aspekty makro- i mikroekonomiczne
Słowa kluczowe
Macierz BCG (Boston Consulting Group), Rozwój regionalny, Konkurencyjność regionów, Produkt krajowy brutto (PKB), Strategia konkurencji, Mierniki wzrostu gospodarczego, Miara agregatowa
Growth-Share Matrix, Regional development, Regions competitiveness, Gross domestic product (GDP), Competition strategy, Economic growth indicators, Aggregate measure
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zachowania konkurencyjne przenoszone są z poziomu przedsiębiorstw lub gospodarki na poziom regionalny. Autorka próbuje ocenić konkurencyjność regionów wykorzystując podstawy technik analizy konkurencyjności przedsiębiorstw. Należą do nich: macierz rozwoju i udziału oraz macierz pozycji firmy i atrakcyjności sektora. Zdaniem autorki należy jeszcze określić odpowiedni system wagi przypisywanych cechom diagnostycznym służącym do identyfikacji poziomu rozwoju regionalnego, pozycji konkurencyjnej regionu oraz atrakcyjności kierunku rozwoju.

The paper contains some proposals to apply methods of multidimensional comparative analysis to measurement of competitiveness of regions. The aggregate measure is constructed and used to study the scale and the directions of changes of competitivieness of regions. The work is mainly of methodological character. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Chesnais F.: Technical Co-operation Agreements between Firms. "STI-Review" 1988 no 4.
  2. Grzegorczyk W.: Marketing na rynkach zagranicznych. Warszawa: Biblioteka Menedżera i Bankowca 1998.
  3. Klasik A.: Analiza konkurencyjności i strategie konkurencyjne miast. W: Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej. Red, R. Broszkiewicz. "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" 821. Wrocław: AE 1999.
  4. Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski - uwarunkowania i perspektywy. Studia nad konkurencyjnością. Warszawa: IRiSS. Warszawa 1995.
  5. Penc-Pietrzak I.: Strategie biznesu i marketingu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu 1998.
  6. Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE 1998.
  7. Sikorski A.: Pojęcie i rodzaje konkurencyjności i nadkonkurencyjności. W: Ekonomiczne i społeczne problemy ochrony środowiska. Kraków: Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych 1993.
  8. Strahl D.: Modele zarządzania bankiem (model triada). Wrocław: AE 1996.
  9. Strahl D.: Statystyczna miara konkurencyjności regionów. W: Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania. Red. K. Jajuga, M. Walesiak. "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" 817. Wrocław: AE 1999.
  10. Strategie marketingowe. Red. R. Krupski. Wrocław: Wydawnictwo "Leopoldinum" 1998.
  11. Taksonomia struktur w badaniach regionalnych. Red. D. Strahl. Wrocław: AE 1998.
  12. The World Competitiveness Report 1994. Lousanne: World Economic Forum 1994.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1426-8604
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu