BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Galewski Tomasz
Tytuł
Wpływ technik teleinformatycznych na działalność przedsiębiorstwa
Influence of Computing Technologies Development on Enterprises Activities
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1049, s. 20-30, bibliogr. 16 poz.
Tytuł własny numeru
Wpływ niedoskonałej wiedzy podmiotów i ich działalności informacyjnej na funkcjonowanie rynków i gospodarki
Słowa kluczowe
Społeczeństwo informacyjne, Informacja, Technologia informacyjna, Rozwój technologii informacyjnej
Information society, Information, Information Technology (IT), Information technology development
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule opisano rolę informacji oraz rozwoju technologii informacyjnej na działalność przedsiębiorstwa. Zdaniem autora niemożliwością jest zaproponowanie wszystkim firmom odpowiednich działań w sferze zastosowań technologii teleinformatycznych. Każde przedsiębiorstwo musi samo dokonać analizy porównawczej korzyści i kosztów wynikających z unowocześnienia produkcji i zdecydować się na podjęcie stosownych kroków.

This article describes a situation of companies which have to operate in conditions of computing technologies development. Almost all firms must adjust to dynamic surroundings. Internet and other new technologies have changed many processes in business. Customers use World Wide Web, e-mail, etc. to get a lot of offers from sellers very fast and - what is most important - cheaper. It causes bigger transparency and lower prices. In this variable environment companies make fast decisions to win in race against the time. Such a situation requires well educated personnel. But the school-knowledge is becoming outdated very fast. Firms spend more and more money for persistent education to gain higher profits. Big popularity of Internet becomes a very difficult problem. Everyone wants to share his information with others and from day to day Internet is like a huge "garbage" of news, messages, pictures, etc. Companies hire many specialists to manage this problem. Their tasks are very simple - to get only useful information. Internet enables formating new marketing strategies. Global range of WWW and electronic mail helps to gain more and more clients. It is easy to present information about products and advise a customer to choose the best solution for him.Internet also changed relationships between competitors. Now they can easier and cheaper acquaint with rivals' offers and imitate their moves. Of course all these tools are a chance to succeed as well as a threat in competition race. Internet is a new platform of companies' action and all participants must opt for investing in computing technologies. They have to make analysis of pro and cons, because without the right preparation their business may suffer a loss.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczewski P., Internet w praktyce biznesu, AE, Poznań 2001.
  2. Bloor R., Wirtualny bazar, Wyd. K. E. Liber, Warszawa 2001.
  3. Forlicz S., Ekonomiczne konsekwencje rozwoju technik teleinformatycznych (odczyt wygłoszony w PAN we Wrocławiu, 2001).
  4. Gregor В., Stawiszyński M., e-Commerce, Oficyna Wyd. Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002.
  5. Kukliński A., Gospodarka oparta na wiedzy, KBN, 1991.
  6. Levine R., Locke Ch., Searls D., Weinberger D., Manifest www.cluetrain.com. WIG-Press, Warszawa 2000.
  7. Małachowski A., Gospodarcze zastosowania Internetu, AE, Wrocław 2001.
  8. Małachowski A., Komunikacja gospodarcza. Techniki i technologie, AE, Wroclaw 2000.
  9. Siegel D., Futuryzuj swoją firmę, IFC Press, Kraków 2001.
  10. Skubisz R., Internet 2000. Prawo - ekonomia - kultura, Oficyna Wyd. Verba 2000.
  11. Tapscott D., Gospodarka cyfrowa, Business Press, Warszawa 1998.
  12. Toffler A., Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 1996.
  13. Toffler A., Szokprzyszlości, Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 1998.
  14. Toffler A., Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997.
  15. Zacher L., Społeczeństwo informacyjne, Fundacja Edukacyjna Transformacje, Warszawa 1999.
  16. Zasępa T., Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Ed. Świętego Pawła, Częstochowa 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu